Thursday 18 October 2012

kek span trio aka 3 lapis..

selamat malam semua.. skrg musim hujan je kan.. bila musim hujan ni mulalah malas nak buat keje.. huhu.. sudahnya entri kali ni bukan entri "fresh" ye tp entri tertangguh... boleh lah kan.. hehe..





sebenarnya saya buat kek span 3 lapis ni dah lama.. tp sb saya baru je start ber"blogging2"  ni.. so.. saya letaklah entri kat sini ye.. resepi ni saya penah share dulu tp dlm bentuk rainbow cake.. kalau nak tgk resepi rainbow cake step by step bergambar..  tgk sini ye..



utk mengelakkan kekeliruan.. saya tulis resepi sekali lg kat sini ye.. tetapi resepi asal sweet sebenarnya adalak kek span pandan tp sb family kurang gemarkan perisa pandan ni.. saya buatlah kek span plain.. resepi ni di ambil dari myresipi dan tq .sweet 4 ever  utk resepinya yang mmg begitu memuaskan hati dan selera saya ye.. tq mohon share sekali lg ye.. tq..





RESEPI KEK SPAN = (SWEET 4EVER)
SUMBER = MYRESEPI


BAHAN2NYA:
  •  150g tepung halus superfine
  •  150g gula kastor
  •  5 biji telur gred A
  •  1 sudu besar ovalette
  •  80ml air pandan - saya guna air masak je
  •  80ml minyak@mentega cair - saya guna minyak jagung
  •  1 sudu kecil pes pandan - saya gantikan dgn esen vanila
  •  1 sudu kecil serbuk penaik
  •  sedikit pewarna hijau - warna ni bergantung dgn kek apa yg kita buat ye (saya guna merah,hijau dan kuning)

CARA2NYA (KEK):
  1. satukan gula dan ovalette.pukul hingga sebati dahulu utk seketika.
  2. lepas tu baru masukkan tepung dan baking powder - saya ayak bersama
  3. masukkan telur dan pukul adunan.
  4. pukul lebih kurang 5-10 minit (bergantung dr kelajuan mixer masing2 ye). 
  5. perlahankan speed mixer dan tuang air perlahan2..
  6. masukkan pula esen vanila. 
  7. naikkan balik speed mixer dgn tahap maksimum/high speed.pukul hingga adunan kembang dan ringan lebih kurang 10-15minit. tetapi tempoh masa ni bergantung dgn kelajuan@prestasi mixer tu sendiri ye.. - mixer saya ambil masa 25minit utk gebu
  8. untuk pastikan adunan kek kita dah ready utk diguna.. try celup jari.. kalau adunan xmenitik@jatuh maksudnya bolehlah di offkan mixer tu.
  9. okey.. bila adunan dah kembang @ gebu.. masukkan minyak/mentega cair.. 
  10. kaup balikkan SLOW2 GUNA spatula @ senduk je.. buat slow2 ye..
  11. lepas tu,bolehlah dibahagi2kan kpd beberapa bahagian mengikut jenis kek yang kita buat.. saya bahagikan kepada 3 bahagian iaitu merah .. hijau dan kuning..
  12. tuang adunan ke dlm loyang 8" yg telah di alas dgn baking paper.
  13. bakar dgn suhu 150c-180c selama 45 minit @ sehingga kek masak (bergantung oven masing2)
  14. bila kek dah masak,keluarkan dari oven dan telengkupkan kek atas wire rack lbh kurang 5minit - sejukkan kek sebelum mula meletak filling/menghias.. 
  15. untuk filling dan salut kek pula,terpulanglah nak guna buttercream,fresh cream atau cream cheese frosting ye.. saya guna cream cheese frosting  

CREAM CHEESE FROSTING:
  • 250gm cream cheese
  • 120gm butter
  • 120gm gula aising (ayak)
-  pukul cream cheese dengan butter
- masukkan gula aising sikit2 dan teruskan pukul hga kembang dan gebu.
- sedia utk digunakan..



2 comments:

Anonymous said...

nice kek

Unknown said...

tq cinta ini..