Tuesday 30 October 2012

roti paung gebu

salam sejahtera semua.. hari ni saya nak kongsikan satu resepi yang betul2 tak rugi untuk mencubanya.. selama ni bila saya meroti selalunya bun xlembut sangat.. entah mana silapnya.. (kot2 saya yang xreti.. entahlah kan..) tp pagi td lepas anak p tadika.. saya pun merajinkan diri buat "roti paung" ni.. sebelum buat xletak apa2 harapan lah.. main buat je lah kan.. sb kebetulan stok roti kat rumah dah habis.. so,inilah masanya.. 





tapi,masa menguli.. doh dah memang terasa gebu.. lembut sgt.. sampaikan jadi seronok pulak jari jemari ni menguli. geram je.. hehe.. bila doh dah mula "signal" akan kegebuannya.. saya pun lagi lah semangat menguli.. lepas kuar dr oven mcm down sikit sb bila sentuh permukaan roti mcm keras.. huhu.. terus saya buat kerja lain.. tp bila suami sentuh semula roti tu.. suami ckp yang lembut lah.. HAHHHHHHHHHH??? cepat je cuping telinga saya mendengar.. teruslah p tgk semula.. ah ah..  mmg lembut.. td mmg lah keras sb br kuar dr oven.. panas tu.. apalah saya ni kan.. hehe..


lepas sapu dgn butter makin lah moist sb butter tu bagi lembab lagi roti tu.. sekali tarik seketul.. hmm.. senang je tanggal dr "ketulan" roti yang lain.. terus makan panas2.. mmg lembut.. gebu.. wangi lagi.. hehehe.. kebetulan bapa saya dtg rumah..ngam2 pulak.. sb bapa saya ni jenis makan roti je.. nasi kurang.. apalagi..  roti pulak tgh suam2.. bapa makan 6biji terus.. hehe.. siap tanya lagi.. apa bahan yang ko pakai buat ni?buat ke beli.. hehe.. so.. saya betul2 puas hati lah dgn resepi ni.. 




sebelum saya teruskan dengan resepinya.. moleklah kiranya saya berterima kasih kepada puan empunya resepi iaitu shamsiah abdul rahim.. dan  terima kasih juga kepada kak mai zura sebab mengetengahkan resepi ni.. kalau xde group MAI SHARE RECIPE ni.. mmg xkan jugalah saya jumpa resepi ni.. banyak manfaatnya bila kita join group masakan ni tp biarlah dgn niat yang betul.. jgn main "ambil" je.. xelok.. hehe.. mohon share di sini ye kak mai zura & shamsiah.. terima kasih.. 


BAHAN2NYA:
  • 500gm tepung high protien/tepung gandum - saya guna tepung high protien
  • 50gm susu tepung - saya guna susu tepung instant dutch lady (madu)
  • 100gm mentega - saya guna buttercup
  • 250ml air
  • 11gm yis
  • 100gm gula halus - nk manis sikit boleh lebihkan gula
  • sedikit pewarna kuning = larutkan bersama yis+air
 
CARA2NYA:
  1. Satukan semua bahan dan uli
  2. Biar adunan naik skali ganda
  3. bulat2 kan doh kecik2
  4. ltk dlm loyang yg di oles sedikit mentega.
  5. biar doh kembang sdikit n bkr dlm oven suhu 160" selama 15-20minit
  6. dah msk kuarkn dr oven n griskn dgn mentega kat atas roti...
  7. *selamat mencuba*

so.. kalau korang berkenan bolehlah try resepi ni.. "HIGHLY RECOMMENDED".. macam beli kat kedai gebunya.. hehe.. memandangkan saya hanya buat separuh adunan dari resepi di atas dan rotinya pun tinggal "secoet" je.. saya minta diri dulu ye.. nak rehat jap sebelum mulakan batch ke2 untuk minum petang pulak.. *_*



4 comments:

Anonymous said...

memang sedap la my..aq da cuba tp x bnyk la hihihihi.....

Anonymous said...

mmg sedap la my....aq da cuba buat..tp wt skit jak hihihi...

Unknown said...

bgslah kalau menjadi.. sedap kan.. lembut.. gebu.. hehe.. :)

QQ said...

aku xtau pun hang ada blog...!!! nak follow mcm mna nie...? x dpt test, dpt nengok pun jadi ler...