Wednesday 24 October 2012

cake pops

selamat petang semua...  kali ni update blog dgn ceritera pop.. tp bukan k-pop ya tapi cake pops.. hehe.. sebenarnya kalau baca step resepi ni mcm senang je tp bila buat.. mak aii.. berganda2 pulak susahnya.. yg pro senanglah tp utk yg amatur mcm saya ni mmg surrender jg.. bukan apa,time nak deco tu yg payah.. di tambah pulak dgn ketiadaan polisterine.. hehe.. mmg xterpegang jg lah batang cake pops tu.. tp tu salah saya le sb xcheck btl2 semua bahan yg diperlukan. huhu..

sebenarnya resepi cake pops ni lebih kurang je dgn resepi oreo cheese ball .. bezanya OCB menggunakan biskut oreo & cream cheese manakala CP menggunakan kek & butter.. walaupun resepinya lebih kurang sama tapi rasanya tetap berbeza.. utk peminat keju tegar (mcm anak saya) pasti memilih OCB.. hehe.. terpulanglah kan.. citarasa masing2 kan berbeza..

okeylah sebelum cerita ni berlanjutan utk babak yg ke2  (hehe..) elok lah kiranya saya perkenalkan dr mana saya dapatkan resepi ni ya.. resepi cake pops ni di postkan oleh Qies yusof dlm group
resepi turun temurun, resepi istimewa keluarga kita ..mohon share di sini pulak ye QIES.. thank you..



 


BAHAN2NYA:(menghasilkan 20biji tp saya dpt 11 biji dgn purata 25g setiap 1 CP)
  • lebihan kek  (perisa apa pun boleh) - tp lg sedap guna kek coklat
  • 50 g unsalted butter 
  • dark,milk & white chocolate - saya guna milk chocolate compound
  • 1/2 tbsp shortening / butter - saya xletak
  • manik urai warna warni
  • badam hancur
  • chocolate rice
  • smarties @ m&m
  • batang lolipop / lidi sate ukuran dlm 15cm
  • kotak polisterine

*saya letak gula manik.. sanding sugar.. badam.. dll.. kira apa yg ada kat dapur tu je lah yg saya guna sbg hiasan.
* kuantiti lebihan kek dan butter tu bergantung byk @ kurangnya kek yg kita nak guna ye.. sb resepi asal pun xbg anggaran berapa gram nak guna so kita pandai2lah utk adjust tekstur kek.. letak butter sikit2.. jgn terlalu lembik dan jgn terlalu kering.. yg sedang2 aje..

CARA2NYA:
    1. hancur2kan kek menggunakan jari.
    2. masukkan butter dan gaul sehingga kek dan butter sebati.
    3. ambil segenggam dan bulat2kan - saya bulatkan dlm 25g setiap satu.
    4. buat sehingga habis dan simpan di dalam peti sejuk selama 2 jam.
    5. cairkan chocolate dgn kaedah double boiler - tambahkan shortening/butter - kacau hga semua bahan cair & sebati.
    6. keluarkan cake pops yg di sejukkan tadi,ambil batang lolipop dan cucuk pada cake pops.
    7. pegang batang cake pops - salut keseluruhan permukaan dgn coklat yg telah dicairkan tadi.
    8. sebelum coklat mengeras.. taburkan dgn bahan hiasan.
    9. cucuk atas polisterine dan biarkan sehingga coklat mengeras sepenuhnya.- xde polisterine kat rmh.. saya cucuk dgn span.. mmg payah nak berdiri tegak.. (jgn ikut cara saya ye..)
    10. siap dan sedia untuk dinikmati.



    p/s : rasanya utk buat cake pops ni kita kena "main" dgn suhu.. sb bila saya salut coklat ada bebola yg mula mencair.. jadi seeloknya ambil 2 sahaja cake pops dan salut coklat serta hias.. yg selebihnya biar msh tetap di dlm peti sejuk.. cucuk kat polisterine kemudian ambil lg 2 cake pops & salut coklat - hias.. ulang step ni sampai kesemua cake pops dah siap hias.

    pastikan juga suhu coklat yg dicairkan tidak terlalu panas.. utk yg pro xperlu lah buat semua ni sb cepat diorang buat keje kan tp utk yg amatur mcm saya ni elok lah buat begitu sb saya buat lambat.. xde bakat nak mendeco.. huhu..

    oklah.. selamat mencuba utk yg berminat ye..





3 comments:

Jannifer Ross said...

Salam,,,saya suka sgt dtg ke blog awak,,FYI saya pon mcm awk gak suka mncuba pelbagai masakkan. suka dgn pengalaman yg baru,,bila dh try buat sekali lega lh rasa dlm hati ni, nk try yg lain plk yg lagi mncabar..sila lh lawat ke blog saya plk yer...hehe..

Jannifer Ross said...

salam...

Unknown said...

salam jannifer ross.. tq sb suka ssinggah sini.. FYI jg.. saya pun dah buat kunjungan blk ke blog awak.. dah follow.. salam perkenalan ya..