Friday 26 October 2012

karipap simple..

selamat malam.. selamat hari raya haji.. dan selamat bercuti semua.. tentu hari ni semua kenyang kan.. hehe.. bgslah.. bersyukur atas rezeki yang ada.. oklah.. entri kali ni berkisar ttg karipap.. resepi ni senang sgt nak buat dan bahan2 yg diperlukan pun xbanyak.. anytime boleh buat sb bahan yg diperlukan mmg sentiasa ada di rumah..




karipap ni merupakan resepi dari kak jue nida yang dikongsikan dalam laman facebooknya.. dah 2kali saya buat tapi hasilnya tetap xkemas.. huhu.. bkn sb resepi kak jue nida xbgs tp tgn saya ni yg xcukup bgs utk membentuk karipap tu walaupun guna acuan karipap.. teruk juga tahap ke"teruk"kan tgn saya ni kan.. huhu..




sambil buat belum pun separuh jalan,anak dah mula kacau.. nak buat juga.. last2 saya bg je lah dia buat.. dia canai.. dia letak inti.. sampai siaplah karipap tu.. dah siap dia bawa p dapur bg saya goreng.. bila tgk.. hmm.. not bad jg.. utk budak 5thn buat okeylah kan.. kelim pun xterbuka.. so.. bg dia take over je lah.. saya goreng kat dapur.. so.. walaupun bentuk karipap xkemas tp usaha anak tu yg penting.. bersungguh2 dia buat.. hehe.. asal dapat mkn jadilah kan... 




tapi, kalau korang nak tgk gambar step by step buat pastry karipap ni boleh lah klik sini .. senang nak fhm bila tgk gambar.. tp sebelum tu saya nak ucapkan terima kasih pd kak jue nida sb sudi share resepi ni.. izinkan saya share di sini pulak ye kak (p/s saya copy paste je ya kak... hehe) terima kasih...






RESEPI=  PASTRY KARIPAP
SUMBER = JUE NIDA


BAHAN2NYA:
  • 1kg tepung (jue biasa guna tepung cap kunci..)
  • 250gm majerin
  • 450 gm air+ 2 sudu kfc garam halus+ sedikit serbuk pati bilis/ pati ayam

CARANYA:
  1. Gaul tepung dengan majerin sehingga rata & rasa tepung tu seperti berderai.
  2. masukkan air sikit -sikit - kaup tepung d sekelingnya sikit2 .
  3. Uli tepung tu menjadi doh agak2 sebesar genggaman...x perlu uli lama2..cukup sekadar tepung tu x melekat kt tangan..asingkan doh tu kt tempat lain.. 
  4. ulang proses tersebut sehingga tepung habis..
  5. Biasanya klau tepung sekilo.. air mmg cukup setakat byk tu..tp kalau x cukup jg..boleh le bancuh sikit lg dlm 50gm ..jgn guna terlalu byk air..nti doh jd lembik n susah nk canai..
  6. klau guna tepung cap sauh air mmg kena kurangkan.. sy biasa guna cap kunci blue key.. tp bkan tepung blue key yg utk buat kek tu tau...ok selamat mencuba kpd yg sudi..

okey.. pastry dah siap.. untuk inti terpulanglah korang nak guna apa .. saya suka guna resepi ini untuk inti karipap.. bezanya cuma saya gunakan isi ayam tanpa tulang dan kentang di potong dadu.. sebelum letak inti keluarkan semua bahan2 yang xdiperlukan seperti rempah 4sekawan dan daun kari.. saya juga tambahkan telur rebus.. kemudian karipap yg telah diletak inti bolehlah digoreng.. boleh juga simpan di dalam peti sejuk (frozen)..



 

No comments: