Wednesday 31 October 2012

make your own play dough

selamat malam semua.. entri kali ni berlainan sikit ye.. sesekali buat kelainan,apa salahnya kan.. yang penting info yang disampaikan dapat dimanfaatkan bersama.. lagi2 untuk para ibu seperti saya.. kalau dah ada anak... banyak juga duit yang kita perlu keluarkan untuk tujuan "santai".. yelah,budak2 mana tau buat kerja lain selain makan,tido,main.. 

bila cakap pasal main.. kopak juga lah duit bli mainan kan.. mcm2 yang diminta.. xbagi.. mengamuk kat shopping complex.. last2 kita terpaksa mengalah sb malu.. muahaha.. yelah kan.. kalau semua mata dah tertumpu pada kita.. mau xmalu.. hihi..



tapi.. xsemua benda tu kita perlu beli.. ada yang kita boleh buat sendiri.. contohnya play dough..  rasanya korang pun tahu kan harga play dough tu berapa.. lagi2 kalau bli kat TOY r TUT.. hehe..   tu baru 1 warna.. bayangkan kalau anak minta 4 warna.. mau xbertekak kat situ juga.. hehe.
    
     so.. buatlah sendiri di rumah.. duit pun jimat.. tp yang lebih penting bebas bahan kimia.. sebenarnya dah lama saya nak buat lepas tgk cara2nya kat paper dulu.. pastu tgk lagi kat youtube.. semangatlah konon2nya nak buat tp xterbuat2 juga.. hari ni terlebih rajin.. tu yang buat.. lgpun       musin hujan kan.. sian anak bosan terperap di rumah..


okeylah cukup cerita pasal alam keibuan ye.. skrg kita cite psl resepi nya.. resepi ni saya ambil dari MYRESEPI.. dan cik puan kesum merupakan pemilik resepi homemade play dough ni.. mohon share disini ye CPK.. terima kasih..


BAHAN2 YG DIPERLUKAN:
  • 100gm tepung gandum
  • 1 sudu kecil minyak masak
  • 1 sudu kecil cream of tartar
  • 150ml air paip
  • 50 gm garam
  • 1 sudu kecil pewarna makanan - boleh tambah kalau nak warna terang


CARA2NYA:
sediakan periuk yang sesuai.. masukkan tepung.. pada tahap ini BELUM dimasak atas dapur gas ye..



cream of tartar



garam..



minyak masak..



 kacau hingga sebati..



Kemudian.. kacau pewarna & air - tuangkan kedlm adunan tadi. kacau hingga sebati -  saya tidak campurkan pewarna ye.. saya biar plain sahaja..



 kacau rata kemudian barulah di masak di atas dapur gas dengan api sederhana  - saya guna api slow



 teruskan mengacau adunan tepung tanpa henti sehingga menjadi doh (dari cecair menjadi pejal).. matikan api dan uli untuk satukan kesemua doh yang melekat pada periuk.. (hati2 panas ye)..
balut dgn cling film dan masukkan ke dalam peti sejuk utk disejukkan - saya skip step ni.. saya biar  sejuk sekejap pada suhu bilik je..



selepas doh sedikit sejuk.. uli sehingga menjadi doh yang lembut.. elastik dan licin..



yang ni cara saya ye sb saya xcampurkan pewarna sekali dengan air pada step awal tadi.. bahagikan doh kepada beberapa bahagian.. untuk 100gm tepung gandum ni saya rasa elok@cukup setakat 3 warna sahaja.. (untuk seorang anak main je lah ye) .. saya bahagikan doh kepada 3 bahagian utk mendapatkan 3 warna yang berbeza..



sediakan pewarna makanan..



ambil satu bahagian doh.. leperkan.. dan letak sedikit pewarna makanan di atasnya..



tarik doh di bahagian luar menghala ke dalam.. (untuk mengelakkan tangan kotor terkena pewarna).. ulang langkah ni sampai kesemua pewarna sudah tertutup.. kemudian uli seperti biasa..



uli sehingga warna sebati.. 



ulangi proses ini untuk warna yang lain pula.. buat sampai doh habis..



dah siap pun.. boleh lah bagi pada anak untuk bermain..








masa ni penat kita pun hilang bila tengok anak happy bermain kan..




simpan di dalam bekas untuk doh tahan lebih lama.. mudah kan.. okeylah.. entri stop di sini dulu ye.. kalau rasa xde aktivit atau tgh bosan2 tu bolehlah try buat homemade play dough ni.. kalau anak xde lagi.. boleh lah buat untuk adik ke tau anak sedara.. sepupu ke.. siapa2lah kan.. yang pasti tentu kanak2 tu happy.. okeylah.. selamat mencuba kepada yang berminat..

No comments: