Friday 18 January 2013

vanilla sponge cake


selamat pagi semua.. kali ini, entri bersiaran di awal pagi dengan 'vanilla sponge cake'..


sebenarnya, tak rancang pun nak buat kek ni.. sb kadang2 dah fed up dgn 'keras tangan' saya bila bab2 mendeco.. asyik failed je.. hmmm..


tetapi disebabkan minat saya lebih terarah pada baking berbanding cooking.. akhirnya.. saya buat jg lah kek ni semalam, wlaupun tahu hasilnya nti mmg yang ado..


tengoklah tu.. sapuan krim jelas kelihatan tak smooth.. hehe.. nak buat camna.. dah itu je lah yg boleh saya buat sehabis baik.. tp saya selalu ingat pepatah inggeris ni.. 'practice makes perfect'.. jadinya praktis teruslah wlaupun terpaksa ambil masa yg agak panjang..  


resepi ni saya pernah kongsikannya di SINI tetapi dalam versi rainbow cake.. resepi asal dari SWEET4EVER @ MYRESEPI yg merupakan kek span pandan tp kali ini saya buat versi vanilla sponge cake.. oklah.. jom kita tengok resepinya..


BAHAN2 SPONGE CAKE:
  • 150g tepung halus superfine
  • 150g gula kastor
  • 5 biji telur gred A
  • 1 sudu besar ovalette
  • 80ml air masak
  • 80ml minyak@mentega cair - saya guna buttercup
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu kecil serbuk penaik
 
CARA2NYA:
1. satukan gula dan ovalette.pukul hingga sebati dahulu utk seketika - lepas tu baru masukkan tepung dan baking powder - saya ayak bersama 
2. masukkan telur & pukul adunan lebih kurang 5-10 minit - bergantung dgn kelajuan mixer masing2
3.  perlahankan speed mixer dan tuang air perlahan2 - diikuti esen vanila
  
   4. naikkan balik speed mixer dgn tahap maksimum/high speed.

    5. pukul hga adunan kembang & ringan lebih kurang 10-15minit, tetapi tempoh masa ni 
       bergantung dgn kelajuan@prestasi mixer masing2 - mixer saya ambil masa 25minit utk gebu.

   6. utk pastikan adunan kek kita dah ready utk diguna,try celup jari - kalau adunan xjatuh/menitik
      maksudnya dah bolehlah offkan mixer tu.

7. bila adunan dah kembang @ gebu - masukkan minyak/mentega cair - kaup balikkan SLOW2 guna spatula @ senduk.. buat slow2 ye.. 

8. tuang adunan ke dlm loyang 8" yg telah di alas dgn baking paper - bakar dgn suhu 150c-180c (ikut oven masing2) selama 45 minit @ sehingga kek masak 

9. bila kek dah masak,keluarkan dari oven dan telengkupkan kek atas wire rack lbh kurang 5minit.sejukkan kek sebelum mula meletak filling/menghias

10. potong kek kepada 2 bahagian & letakkan fresh cream - hias mengikut kreativiti masing2.

P/S = utk filling & deco saya menggunakan fresh cream sepenuhnya - pukul fresh cream @ non dairy whipping cream hga bertanduk & sedia utk digunakan.


 resepi ni nampak panjang kan.. tp sebenarnya mudah sahaja utk membuatnya.. saya telah cuba beberapa kali barulah mendapat hasil yang saya nak..


banyak resepi kek span yang kita boleh gunakan tetapi entah kenapa saya berminat sgt dgn resepi dari sweet ni.. kadang2 buat tu ada juga xmenjadi.. kek bantat tp saya msh lg suka dgn resepi ni.. lps baca komen2 kat myresepi tu barulah saya dpt sikit gambaran kenapa kek saya kadang2 kurang menjadi..

 
utk mendapat sedikit info (yg bg saya amat berguna) elok lah kalau saya kongsikan disini komen yg sweet telah berikan kat myresepi.. yelah,kot2 ada yg terlepas pandang kan.. hrp dpt menambah ilmu utk amatur mcm saya ni sb info inilah yg saya guna pakai kalau membuat kek span.. mohon share disini ya sweet.. tq..



 NOTA DARI SWEET - kena gaul gula & ovellette bagi sebati, pastu masukkan tepung, serbuk penaik, dan telor, diamkan dulu bahan2 tu dalam 10minit kalau kalau guna hand mixer...kerana bahan cepat kembang kalau didiamkan..

kena lama sikit mengadun bahan tu...masukkan bahan pastu pukul terus dengan kelajuan tinggi lebih kurang 5minit, pastu masukkan air & pukul lagi sampai dapat adunan yg bertanduk sampai betul2 kembang.

macam dalam pic yang sweet buat tu...selalu mengambil masa 10-15minit. bila adunan tu sudah pekat / bertanduk / berpuncan / kembang.. bila kita masukkan jari,adunan xmenitik..  itu maknanya betul2 kembang.. sebab untuk kek span kita memang kena pukul lama bagi menghasilkan buih agar kek kita banyak udara didalamnya...baru la kek kita jadi.. kalau x cukup pukul nanti kek x naik cantik dan mungkin jadi x sekata...

oven mesti dipanaskan 15minit sebelum masukkan kek...yang ni amat penting.....minyak akhir sekali...tapi jgn kacau gan mixir...nanti abis buih2 udara dalam kek span tadi...memadai kita kacau guna senduk...kaup balik sampai sebati..

  untuk kek span jangan di griskan tepi loyang, hanya gris bahagian bawah loyang sahaja 

wah, panjang lebar pula entri kali ini kan.. harap2 dapat berkongsi info utk sesiapa sahaja yg berminat utk mencuba dgn menggunakan resepi ini.. oklah, selamat mencuba utk yang berminat..

8 comments:

mama sara nur @ Cik Nor said...

sangat cantik bagi sy ni, kemas kalau nk dibandingkan dgn tangan akak ni tau
kek sponge pun nampak elok gebus, mesti sedapkan
teringin jg nk makan he he

Unknown said...

tq kak.. tp kena byk praktis lg ni... hopefully one day,saya dah boleh deco kek dgn lebih kemas..

Mas said...

mewah ngan krimm..
kek pun nmpk gebuu.... ^_^

Anonymous said...

Salam. ..fresh cream brapa byk nak pakai ya?? Tq..

Cik Matahariku said...

sy dtg tengok resepi ni sambil follow sekali..tq resepinya..:)-

Unknown said...

Tq for the tips..nice sharing!!!

Mjz said...

air masak tu mkna nya air suam ke mcmna

Mjz said...

lagi 1 nk tnya. mtega cair tu 8o ml jgk ke 1 buku mtega