Wednesday 2 January 2013

butir nangka @ bubur candil

selamat petang semua.. bagaimana hari anda? hari ni saya sedikit letih.. yelah,sekolah dah bermula.. so,kena lah bangun awal siapkan anak.. anak saya awal pagi dah buat hal.. melalak xnak p sekolah.. haish..


bukannya 1st time nak p sekolah.. tahun lalu dah masuk tadika.. ni kira tahun kedua.. semalam punyalah semangat nak p sekolah.. last2 bangun pagi td.. hmmmm... sabar je lah.. hehe..

yg plg menguji kesabaran tu.. dah smpai gate sekolah pun msh sempat buat drama airmata.. lepas tamat sesi kaunseling dari mummy.. akhirnya berjaya juga pujuk.. fuh,selamat.. hehe..



tapi.. berkampung juga lah kat depan class.. lenguh betul kaki berdiri.. nasib xlama.. dlm 30minit,anak dah okey.. saya & suami pun sepantas kilat menghilangkan diri.. hehe.. tp orientasi xlama.. 8:30am - 10:30am je..


okeylah.. kita lupakan psl budak sekolah ye.. kita beralih dgn resepi pulak.. butir nangka @ bubur candil ni saya rujuk dari ikha ibrahim yg dikongsikan dlm group masakan mai share recipe... tapi saya buat dgn pelbagaikan warnanya supaya nampak menarik sikit.. mohon share disini pula ye ikha.. terima kasih..


BAHAN2NYA (BEBOLA PULUT) :
  • tepung beras pulut
  • secubit garam
  • sedikit air kapur - saya xletak
  • pewarna makanan - saya guna 4 jenis warna
  • air secukup kegunaan


BAHAN2NYA (KUAH SANTAN):
  • santan
  • gula - saya guna gula melaka
  • sedikit garam
  • daun pandan
  • biji halba - saya xletak

CARA2NYA:
  1. satukan tepung beras pulut, air kapur & garam di dalam satu bekas
  2. tuang air sedikit demi sedikit sambil menguli sehingga tepung tidak melekat di tgn & mudah dibentuk
  3. bahagikan kepada beberapa bahagian ikut berapa warna yg kita nak
  4. masukkan bebola yg sudah siap dibulat2kan ke dlm air mendidih
  5. bila bebola sudah timbul ke permukaan air, angkat & masukkan ke dlm air biasa @ air sejuk
  6. didihkan pula semua bahan2 kuah santan dgn api perlahan sambil terus dikacau
  7. bila kuah dah mendidih, sejat @ toskan bebola kemudian baru masukkan ke dlm kuah santan

sedia untuk dinikmati.. korang pilih lah nak makan suam2 atau sejuk.. saya pilih kedua2nya sekali.. 
hehe..

selamat mencuba ..  ^_^

3 comments:

Amie said...

Bestnya dapat makan bubur candil@butir nangka! Slurrpppp....kalau yang sejuk, alangkah nyamannya melintasi tekak!

Evelyn Gemina said...

Hi may, sedapnya ko punya bubur ni, kiut warna warni lagi : )

Unknown said...

kak amie.. mmg yg sejuk yang selalu jd pilihan kan.. nyaman gitu..

lyn tq sb ndak serik2 singgah sini.. hehe..