Friday 11 January 2013

snow cheese tart


selamat bersiaran di petang jummat.. semoga semuanya sihat2 hendaknya ya.. snow cheese tart merupakan entri untuk kali ini..


skrg.. cheese tart ni merupakan favourite my son.. xkiralah filling apa.. yg penting cheese tart.. kalau egg tart mmg dia xmkn.. paksalah mcmana pun.. dia tutup rapat jg mulutnya tu.. haish.. 


tetapi.. kadang2 pandai demand jg anak saya ni.. siap ckp "bosan'".. kononnya setiap kali saya buat cheese tart, sama je.. amboi.. baru tadika dah byk songeh.. padahal dia jg yg mta buat.. lps kita buat.. dia komplen pulak.. walaupun mulut xhenti2 komplen tp makan tetap makan.. ikut perangai siapalah tu ya.. hihihi..

 

sebenarnya semalam saya dah buatkan cheese tart.. tp saya xletak filling.. cuma plain cheese tart.. snow2 mcm dlm gambar kat atas tu pun saya xbuat.. mmg plain cheese tart.. adakah dia xmkn.. alasannya.. dia mau ada strawberry sbg filling.. mak datuk.. bertuah punya budak.. btl2 dia xmkn.. nasib buat sikit.. huhu..


tetapi.. ada baiknya juga bila ada anak yg jenis picky eater ni.. jadi.. bolehlah kita keluar dari 'kotak' pemikiran kebiasaan kita.. mcm tart ni org selalu buat strawberry.. blueberry.. kiwi.. fruit.. egg @ chocolate cheese tart kan..


jadi.. bila ada anak yg cerewet dlm makanan ni.. secara tidak langsung membantu kita jadi ibu yang lebih kreatif .. maka terhasillah idea utk membuat SNOW CHEESE TART ni.. hehe.


oklah.. saya kalau dah start bercerita.. payah dah nak stop.. jadi sebelum ada yg tertidur dpn laptop..bgs kita terus dgn resepinya ya.. hehehe.. saya msh menggunakan resepi yg sama utk resepi tart shellcream cheese filling spt sebelum2 ini. mohon ulang tayang lagi resepinya ya kak KAK NADZEVELYN.. TQ .. 



TART SHELL:
(saya buat 1/2 adunan)

BAHAN A:
  • 200gm mentega
  • 100gm gula aising - saya kurangkan sikit
  • 1/4 teaspoon esen vanila 

BAHAN B:
  • 1 biji telur

BAHAN C:
  • 420gm tepung - saya guna tepung superfine
  • 1 tablespoon susu tepung 


CARANYA:
  1.  pukul A hga lembut.. kemudian masukkan B
  2. teruskan pukul hga gebu & berkrim - saya guna whisk je
  3.  masukkan C dan gaul rata - teruskan gaul hga mendapat doh yg lembut & licin
  4.  ambil sedikit doh & tekankan ke dlm acuan tart - cucuk dasar tart shell dgn garfu
  5.   bakar dlm oven dgn suhu 170c selama 12-15minit @ sehingga keperang2an
  6.   keluarkan dr acuan & sejukkan dahulu sebelum diletakkan filling


CREAM CHEESE FILLING:
  • 250g cream cheese
  • 20g butter
  • 60g gula aising
  • 100g fresh cream
  • 1 biji telur
  • cheddar cheese (block) secukupnya

CARA2NYA:
1. satukan cream cheese.. butter & gula - pukul hga cream cheese lembut - kat step ni.. saya ambil sikit utk disapu pada permukaan tart yg telah dibakar.. sebelum ditabur dgn parutan cheddar cheese
2. masukkan telur - pukul sebati
3. kemudian,masukkan fresh cream - pukul lg hga agak pekat
4. sedia untuk digunakan


kemudian.. ambil tart shell & isikan dgn cream cheese.. isikan hga agak penuh tp jgn sampai terumpah dr tart shell tu ya.. bakar pada suhu 160c selama 10-15 minit menggunakan apa BAWAH sahaja.. 


setelah tart agak sejuk.. sapu permukaanya dgn sedikit adunan cream cheese yg disimpan tadi.. kemudian parut cheddar cheese sehingga menutupi permukaan tart.. sejukkan beberapa jam sebelum dihidangkan..

  sedia untuk dinikmati..

12 comments:

JaSSNaNi said...

ooomakkkkaiiii...!!
scrool cari kotak komen terus.. meleleh aihhh tengok cheese snow ni.. mmg terbaeekk!!.. nak wat lah lepas pantang nanti.. makan puas2.. hehehehe.. :P :P terliuqqq!!

Najihah Shafie said...

salam kenal..sedapnyee..
byk cheese.. :)

Unknown said...

kak jassnani.. sabar ye.. byk hari lg tu nak hbs tempoh berpantang.. hehe.. xpe.. lps tu bolehlah mkn puas2 ye..

najihah shafie.. salam kenal jg ya..

Mas said...

perhhh...mengancamm...
memang betul2 cheese tart la...

Nadz Nazharzan said...

Hihiii..mmg rupa snow....

Unknown said...

mas.. iya mmg btl2 cheese tart kan.. hehe..

kad naz.. snow yang tidak bermusim ni.. hihi..

Mori Said said...

sedapppnya

Evelyn Gemina said...

Hi may...looks temptinglah...lain kali ble cuba buat cam ni pulak, hehe

ain said...

waahhh..menarik gak kan..selama ni duk terpk apala lagi idea nak buat tart ni..yg biasa2 tu dah selalu buat n jual..boleh tak mintak izin try idea ni??dan kalu la ada permintaan utk order bole tak saya mohon halalkan dunia akhirat idea ni ye..pahala yg berpanjangan utk puan yg berkongsi idea n ilmu..kalu puan izinkan baru saya try n buat..
~ salam ukhuwwah ~ 'ain

ain said...

waahhh..menarik gak kan..selama ni duk terpk apala lagi idea nak buat tart ni..yg biasa2 tu dah selalu buat n jual..boleh tak mintak izin try idea ni??dan kalu la ada permintaan utk order bole tak saya mohon halalkan dunia akhirat idea ni ye..pahala yg berpanjangan utk puan yg berkongsi idea n ilmu..kalu puan izinkan baru saya try n buat..
~ salam ukhuwwah ~ 'ain

Unknown said...

salam ain.. boleh ain.. kalau ada permintaan utk order,ain boleh guna idea ni.. semoga rezeki terbuka luas utk ain ya.. :)

ain said...

Alhamdulillah..mekasih byk atas keizinan & doa' :-)