Sunday 6 January 2013

onde-onde

salam hujung minggu semua.. pagi ni saya bersarapan dgn onde-onde.. lama pula xmakan makanan tradisional.. teringat pula zaman kanak2.. masa kecil dulu suka sgt mkn kuih ni..


saya suka sgt dgn makanan yg berasaskan tepung pulut.. mkn nasi pulut lagi lah suka.. hehe..


resepi ni datangnya dari blog milik kak ina .. saya panjangkan kat sini pulak ye kak.. saya copy paste je resepi di bawah ni dari blog akak ye.. terima kasih ..


  • 250gm tepung pulut
  • Sedikit jus daun pandan(3 helai campur air 1/2 cwan kisar..pastu tapis)-kalau malas beli ajer pes pandan chap koepe ..kalau dah guna pes tu tak yah guna lagi pewarna hijau.
  • Sedikit pewarna hijau
  • Kelapa parut yang putih di gaul dengan garam
  • Air secukupnya
  • Gula melaka di potong kecil-kecil

 

Cara-cara

  1. Gaul tepung dengan air pandan (air pes pandan)  yang telah di tambah garam sedikit.
  2. Jangan lembik sangat yer cukup sampai boleh di bulat-bulatkan.  Kalau tiada air daun pandan boleh gunakan pewarna hijau yang di campur dengan air.
  3. Bentukkan bulat lebih kurang boleh muat masuk dalam mulut.  Masukkan gula melaka yang telah dipotong kecil di tengahnya dan bulatkan balik. 
  4. Panaskan air  sehingga mendidih. Selepas mendidih masukkan buah melaka dan biarkan sehingga timbul.
  5.  Angkat dan terus di gaulkan dalam kepala parut yang telah di gaul dengan sedikit garam.  Biarkan sejuk baru boleh di makan.

saya guna gula melaka ni.. hari tu balik alor star.. beli kat pekan rabu.. sedap gula melaka ni ye.. 1st time saya cuba..menyesal xbeli banyak.. hehe..

 
 oklah.. selamat bersantai dihujung minggu..

1 comment:

Amie said...

Meleleh juga air liurku melihat lelehan gula tu....nyum nyummm!