Monday, 28 January 2013

pau lembut

selamat tengahari semua.. pagi ni bersarapan dengan pau yang cukup lembut.. hmm.. walaupun sedikit penat dgn proses membuatnya tp berbaloi dgn hasilnya yang cukup lembut dan gebu..


sebelum ni saya pernah kongsikan juga resepi pau.. boleh tengok SINI utk step by step.. tetapi kali ni saya gunakan resepi yang berlainan.. sesaja utk mempelbagaikan resepi.. sambil tu dapatlah belajar resepi2 yang baru kan.. tetapi utk inti saya masih gunakan resepi yg sama seperti sebelum ini..


resepi kali ni sumbernya datang dari TUN TELANI.. mohon saya panjangkan resepi ni kat sini ye sis tun telani.. terima kasih ^_^


RESEPI = PAU LEMBUT
SUMBER = TUN TELANI


BAHAN2NYA:
  • 250g (2 1/2 cawan ) tepung pau diayak - tepung gandum pun boleh- saya guna tepung pau
  • 3g (3/4 sudu teh) yis kering
  • 2g (1/2 sudu teh) baking powder
  • 50g (4 sudu makan) gula castor - sama mcm tun saya pun guna 40g
  • 20g (1 sudu makan) lemak sayuran (shortening)
  • 2g (1 sudu teh) bread softener
  • 1/2 cawan air suam 

CARA2NYA:
1. Satukan tepung, yis, baking powder, gula & bread softener didalam mangkuk adunan
  - tun hidupkan dulu yis dgn separuh air sedikit tepung dan sedikit gula
- saya pula buat ikut cara kak ton
 
2. Uli sebati dengan memasukkan air suam sedikit demi sedikit

3. Masukkan lemak sayuran - uli lagi sehingga doh tidak melekat@licin
 *Jika menggunakan BREAD MAKER - masukkan mengikut turutan, iaitu air suam, yis, tepung pau, baking powder, gula castor, bread softener & lemak sayuran - kemudian pilih menu dough & tekan start

4. Biarkan doh selama 10 minit pada suhu suam. 
*Jika menggunakan Bread maker, biarkan doh didalam bread maker selama 10 minit sahaja, tak perlu tunggu sehingga masa tamat (1 1/2 jam) 

5. Bahagikan doh kepada 10 bahagian & letakkan inti - tutup kemas

6. Letakkan setiap pau diatas kertas empat segi (2" x 2 ") & susun didalam pengukus - saya sapukan kertas dgn sedikit shortening - Rehatkan pau selama 45 minit didalam kukusan.

7.  Untuk mengukus, didihkan air didalam periuk pengukus. Bila air mendidih, barulah diletakkan kukusan yang berisi pau tadi. Kukus pau selama 10 minit. 

p/s = Air perlu lah betul2 panas/mendidih untuk mengukus pau bagi mendapatkan pau yg lembut dan gebu.

* untuk proses menguli doh diatas.. saya guna cara manual ye.. iaitu menguli guna tgn 

 *untuk inti, bolehlah menggunakan inti apa saja, mengikut kesukaan - saya gunakan inti seperti resepi dibawah yang sememangnya menjadi kegemaran kami sekeluarga.. korang boleh lah guna apa2 inti yg korang suka ya..


INTI PAU AYAM:

BAHAN A:
- 1 labu bawang merah
 - segenggam isi ayam
- segenggam sengkuang
- 4 biji cendawan shitake
 - seulas bawang putih

BAHAN B:
- sos tiram secukup kegunaan
- sedikit kicap pekat utk bg warna gelap
 - serbuk pati ayam secukup rasa

BAHAN C:
- minyak masak utk menumis
 - 2 biji telur rebus ( sebiji dipotong 4 )


CARA2NYA:
1. semua bahan A di potong dadu.
 2. panaskan sedikit minyak & tumis bahan A seperti biasa.
3. perasakan dgn bahan B secukupnya.
4. tumis lagi sehingga semua bahan masak.
5. tutup api & sejukkan inti sebelum diletakkan di dalam pau.


 resepi ni menghasilkan 10 biji pau.. tapi saya buat 8 biji.. baru puas mkn.. tapi rasanya kalau buat saiz kecil pun best juga kan.. sekali dua ngap je.. hehe..

oklah.. entri berhenti di sini dulu.. untuk yang berminat.. selamat mencuba..



6 comments:

mama sara nur said...

assalam
sarapan pagi dgn pau...memang sedap ni. akak kalu buat memang laku utk anak2lah kadang2 buat malam kena sorok2 sb takut tak sempat sampai pagi he he
resepi ni memang lembut ye, bolehlah akak cp nanti nak try. akak pun sama kadang2 suker cuba sb nk mencari yg betul2 sedap lembut gebus

Amie said...

Seronoknya kalau dapat buat pau lembut kan May... Kak Amie pun kena belajar juga ni, sebab ada kelas pau lembut tahun ni, harap2 dapatlah ikut kelas tu! Sedapkan kalau makan pau lembut!

may agumo said...

mama sara nur.. part sorok2 tu yg malas kan.. tp kalau xsorok.. confirm habis sebelum dihidangkan.. hehe..

bg may,pau ni mmg lembut.. lembut smpai xpuas buat 1 adunan tu.. tp nak bandingklan dgn resepi lain may xtaulah mcmana tahap kegebuannya kan sb masuk ni baru 2 resepi pau yg may cuba.. hehe..

kak amie.. bestnya dpt ikut class lagi.. mesti hasilnya lg marbeles kan.. may nantikan resepi nya ya kak.. hehe.. tq.

Dede Thea said...

waw,,,nampak lezat nih Pau,,,,kalu di Jakarta namanye Bakpau,saya suka makan Bakpau,,,,,salam persahabtan dari jauh,,

tun_telani said...

Salam may.. buat besar2, makan sebiji pun puas nih ^^

Mas said...

memang lembut gebu tengok pau tu...
rasa nak picit jerk...he3