Wednesday 9 January 2013

soto 'laksa' ayam

good morning everyone.. sudah breakfast kah.. ^_^..


resepi soto ni sumbernya dari dapur KAK AMIE.. cumanya saya gantikan soon dgn laksa.. hehe.. bukan nak derhaka.. tp sayang laksa tu.. ada lagi sikit dlm peti sejuk.. nti rosak.. so,misi nak memperhabis laksa lah ni.. hehe..



sebenarnya byk bahan yg xde.. tp saya teruskan je masak & gantikan dgn bahan2 yg ada kat dapur.. sb xrancang pun nak buat soto ayam ni.. jadi,kenalah sesuaikan dgn keadaan kan.. yg penting boleh mkn.. hehe..


bergedil pun saya xbuat.. hmm.. bukannya lupa tp tiada kerajinan mau buat.. hehehe.. so, jadilah soto simple.. tp xpe.. utk korang yg berminat saya bagi resepi full dari kak amie.. oklah.. jom kita tgk resepinya.. kak SALAMI SIMON.. mohon share disini pulak ye kak.. terima kasih..


BAHAN2 SOTO AYAM:

1 ekor ayam sederhana besar - belah 4
3 kampit ketupat - rebus melebihi 90 minit - angkat, toskan, sejukkan dan potong kiub - saya xletak
1 cawan kacang tanah - goreng -  xletak
1 mangkuk taugeh - (sebaik-baiknya tunas kacang hijau - buat sendiri lebih baik) - xletak
150gram soon - goreng dan toskan - saya ganti dgn laksa basah
bawang goreng
hirisan daun sup - saya ganti dgn hirisan daun bawang
keropok kulit ayam yg dipotong kecil & digoreng rangup - saya tambah
bebola ayam - saya tambah 
telur rebus - saya tambah


BAHAN TUMISAN UNTUK KUAH:

1 labu bawang besar - kisar
10 biji bawang merah - kisar
5 biji bawang putih - kisar
5cm bonggol pokok sup - kisar
5cm halia - kisar
5 biji buah keras - kisar (pilihan)
1 1/2 sudu lada putih - tumbuk
5cm kulit kayu manis
4 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga
garam /perasa pilihan
air secukupnya
minyak untuk menumis
sedikit kicap pekat - saya tambah utk bg kuah warna gelap sikit


CARA2:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar sehingga naik bau.
2. Masukkan semua rempah seperti kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, dan buah pelaga.
3. Masukkan ayam dan balik-balikkan hingga layu.
4. Masukkan air secukupnya dan biarkan mendidih.
5. Masukkan lada putih, garam dan perasa pilihan. Tutup periuk dan perlahankan api.
6. Apabila ayam telah masak, angkat dan toskan.
7. Biarkan sup terus direnih dengan api paling perlahan.
8. Goreng ayam hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan minyaknya.
9. Carik-carik isi ayam dan masukkan tulang ayam tadi ke dalam sup / kuah yang sedang direnih.


BAHAN2 BEGEDIL:

6 biji kentang - kupas dan potong 8
3 tangkai daun sup - hiris
1/3 cawan bawang goreng
1/3 sudu lada putih
1/3 cawan udang kering - tumbuk (tak bubuh pun tak apa)
garam / perasa pilihan
1 biji telur
minyak


CARA2:
1. Goreng kentang hingga masak dan toskan minyaknya.
2. Lenyek kentang hingga hancur - Amie tumbuk dalam lesung.
4. Gaul kentang lenyek bersama daun sup, lada putih, udang kering, dan garam / perasa pilihan.
5. Bulat-bulatkan adunan kentang dan leperkan ditepinya sedikit.
6. Pukul telur dan celup begedil tadi ke dalam telur sebelum menggorengnya.
7. Gorenglah hingga masak atau berwarna kuning keemasan.


BAHAN2 SAMBAL KICAP:

15 biji cili padi
3 biji bawang putih - pilihan
4 sudu kicap manis - Habhals
3 sudu kuah soto
3 biji limau kasturi - ambil jusnya
garam / perasa - pilihan

CARA2:
1. Tumbuk cili padi bersama bawang putih - jangan terlalu lumat
2. Gaul rata bersama kicap, kuah dan jus limau kasturi.
3. Jika kurang rasa, masukkan garam dan perasa pilihan.

letak semua bahan di dalam mangkuk & tuang kuah.. hidangkan bersama sambal kicap.. sedia untuk dinikmati.. 

 amacam.. cukup lengkap kan.. itulah dia kak amie.. mmg rajin.. telus.. teliti & lengkap setiap resepi yg dikongsikan.. berbeza btl dgn saya.. hehe.. apapun,tq kak amie.. mmg superb.. ada masa nti saya akan buat 100% ikut resepi asal.. oklah.. utk yg berminat selamat mencuba..

No comments: