Sunday, 20 January 2013

sosej bun



salam petang minggu semua.. sosej bun merupakan menu hidangan petang kami sekeluarga.. bagaimana pula dgn anda?


walaupun saya kurang gemar sebenarnya nak meroti ni.. faham2 je lah kan.. lenguh tangan menguli.. hehe.. tetapi sesekali makan bun mmg sedap.. so,ketepikan yang lain.. jom kita ke dapur..


resepi datangnya dari kawan blogger saya yang tak serik2 dgn 'gangguan' inbox yg berlambak dari saya.. tp biasa sdh bah ko kan evelyn gemina.. hehe..


okeylah.. jom kita tgk resepinya.. mohon share disini pulak ya lyn.. tq.. ^_^..


BAHAN2:
(saya buat 1/2 adunan)

BAHAN A:
1 tbsp instant yeast
175ml air

BAHAN B:
 300g tepung roti
 60g gula halus
2 biji kuning telur
 20g shortening
 1 tsp double action baking powder

BAHAN C:
10-17 batang sosej - ikut saiz doh


CARA2NYA:
1. satukan bahan A - gaul hga yis larut & ketepikan

2. ayak tepung dlm mangkuk besar & buat lubang di tengah2 

3.  masukkan gula.. shortening.. double action baking powder & kuning telur - gaul rata

4. masukkan pula bahan A sedikit demi sedikit sambil menggaul - ketika ini doh agak melekit

5. uli doh selama 10minit (saya uli 20minit) & bahagikan doh kepada 25 @ 50g - saya buat 50g


6. uli doh memanjang.. ambil satu sosej & lilitkan doh tadi

7. letak atas kertas minyak & susun dlm steamer dgn ruang yang agak besar sb doh akan mengembang - biarkan selama 30minit hga doh mengembang


 8. kukus selama 6minit - angkat & buang kertas minyak yg digunakan sbg alas tadi

 9.  goreng dlm minyak panas sehingga keperang2an..

 utk resepi ni.. saya gunakan sosej mcm dlm gambar diatas.. cheese gitu.. hehe..

 siap & bolehlah dinikmati.. bun yang lembut.. bertambah sedap dgn sosej keju.. hmmm.. mmg berpuas hati dgn hasil bun kali ini.. oklah selamat mencuba utk yang berminat..

4 comments:

Amie said...

May.... yang ada cheese itulah yang kak Amie suka! Suka sangat!!!

may agumo said...

kak amie.. yg itu juga lah yg may suka.. yg cheese.. hehehe..

Evelyn Gemina said...

Hi may, sorry baru dpt komen...Cantik lagi ko buat gulungan tu dari aku punya, hehe...simple & cepat menu ni & yg penting budak2 suka kan : )

may agumo said...

nah.. itu dulu lyn.. cuba ko buat yg terbaru ni.. mau ndak dpt dijejak sdh kesilapan gulungan doh mu tu.. hehe.. iya simple.. senang.. cepat juga lesap.. haish..