Monday 15 October 2012

homemade chocolate ice cream

hello semua.. masih ada yg berjaga malam ke?kalau korang susah nak lelap.. jom kita layan resepi "homemade chocolate ice cream".. saya ni kalau ada je resepi ice cream cepat je nak cuba.. hehe.. bukannya apa.. anak tgh membesar.. selera makan pun mkin up lah kan.. daripada beli baik buat sendiri.. kos belakang kira lah.. yang penting "bersih".. tu yg plg utama..



okeylah.. sebenarnya resepi ni saya dapat dari salah satu group memasak yg saya join.. tp xdpt nak ingat yg mana 1 sb byk jg group yg saya join.. puas semalaman cari resepi tu tp xjumpa jg.. so,maaf ye tuan punya resepi.. kalau terbaca entri ni boleh lah munculkan diri ye.. saya cuma nak say TQ..


RESEPI = CHOCOLATE ICE CREAM


BAHAN2NYA:
*saya buat separuh adunan je dari resepi di bawah
*tulisan MERAH saya.. 
  • 1 cawan susu pekat - 1/2 cawan
  • 1 cawan susu cair - saya gantikan dgn 1/2 cawan susu uht full cream
  • 1 cawan air suam - 1/2 cawan
  • 3 sudu serbuk koko - (saya guna 1 sudu besar van houten cocoa powder)
  • 2 cawan coklat masakan dicairkan- beryl's (1 cawan le bourne milk chocolate compound)
  • 2 sudu besar ovalette - 1 sudu besar
  •  1 biji telur - xletak pun boleh (saya xletak)

CARA2NYA:
  1. satukan semua bahan dalam mixer dan pukul hingga semua bahan sebati.
  2. masukkan ke dalam bekas dan sejukkan di dalam peti sejuk lebih kurang 2jam.
  3. kemudian,mixer sekali lagi dan sejukkan semula di dalam peti sejuk.
  4. selepas itu,boleh lah di makan atau kalau nak hasil yang lebih gebu boleh ulang proses 1&2 sekali lagi.. saya buat 2 kali je..


comot dah aiskrim sebab dah mula cair.. bab2 tangkap gambar ni "failed".. pusing sana.. pusing sisni.. angkat ini.. angkat itu.. last2 hasilnya yang ado juga.. xpelah kan yg penting boleh makan.. hehe.. oklah.. good nite all.. mimpi yang indah ye.. nite.. zzzzzzzz...

No comments: