Monday 22 October 2012

homemade ice cream (fresh cream version)

hello semua.. hari ni isnin.. ye.. saya tahu.. ramai yg kurang suka hari ni.. entah apa salahnya kan.. xpsl2 org xsuka kat dia.. sabar je lah.. hehe..

sebagai pembuka hari yang baru kepada minggu yang baru ni.. saya pun semangatlah mencari resepi aiskrim yang baru utk memantap & menambahkan lagi koleksi resepi aiskrim yg saya dah pernah cuba sebelum ni.. ikutkan hati malas nak buat tapi kalau dah namanya ada budak kecik dlm rmh.. fhm2 je lah kan apa yg jd favourite diorang..

maka.. terhasillah aiskrim seperti gambar di bawah.. kerana terhasilnya aiskrim ini maka terhasil juga lah entri yang sdg anda baca sekarang ini.. hehe.. okeylah.. resepi homemade ice cream ni  saya ambil dari group jom masak yang saya join kat facebook.. mohon share disini pulak ye admin.. tq..






RESEPI = HOMEMADE ICE CREAM
SUMBER = JOM MASAK


BAHAN2NYA:
  • 1/2 cwn fresh cream
  • 1/4 cwn susu pekat (blh tambah jika suka) - saya guna 1/4 cawan
  • 1/2 cwn susu cair - saya gantikan dgn susu uht full cream milk
  • 1/4 cwn air masak
  • 1sdb ovalette
  • perisa mocha - saya guna 2tbsp serbuk koko van houten & 1 tbsp milo *
  • kacang tanah kisar - saya guna chocolate rice dan gula manik *

CARA2NYA: 
  1. Sediakan mixer - satukan kesemua bahan kecuali kacang tanah - pukul hga kembang &gebu - saya buat 2 perisa jadi saya abaikan dahulu bahan yg bertanda * .. setelah gebu.. saya keluarkan sebahagian dan dibiarkan plain manakala sebahagian lg di campur dgn serbuk koko & milo kemudian saya pukul lg sehingga serbuk koko sebati..
  2. Tuang dalam bekas - tabur kacang tanah & masukkan ke dlm peti sejuk,bekukan - saya sejuk bekukan tanpa sebarang bahan tabur.
  3. setelah aiskrim beku bolehlah dinikmati..saya taburkan chocolate rice dan gula manik sebelum makan.




No comments: