Sunday 7 October 2012

kek coklat moist kukus

selamat hujung minggu semua.. apa aktiviti siang td?tentu ramai yg habiskan masa di luar rumah kan.. biasalah bila hari cuti.. okeylah..entri  kali ni nak share satu resepi yg telah "menambat" minat saya terhadap kek.. ini juga lah resepi pertama yg saya gunakan utk membuat my "1st homemade cake"..  lg2 dulu xde semua peralatan.. jgnkan electric mixer @ oven.. whisk pun saya xde.. hehehe.. bayangkan.. tp sb semangat nak try buat kek sendiri, terpksalah saya  pinjam whisk kakak.. hihi..


sebenarnya minat tu ada tp sb semua peralatan xde,tu yg xpernah nak try buat cake atau apa2 cookies.. (alasan je kan.. hehe).. mula2 nak jg beli semua peralatan mem"baking" ni tp risau juga jika saya xkan kekal lama dgn "hobi" baru ni.. saya pun cancel semua plan utk beli baking stuff .. masa tu xsure lg minat tu sekadar minat biasa atau minat yg mendalam.. so,saya ambil keputusan utk buat dulu 1 kek lps tu br tgk progress camne.. 


so,bila tgk resepi ni kat myresipi dan baca betul2 step nya.. akhirnya saya putuskan utk mencubanya.. sb resepi ni xperlukan oven.. electric mixer pun xyah sb boleh guna whisk.. bahan2 yg diperlukan pun semua senang nak cari.. so,apalg.. misi pun diteruskan lah.. 



pengalaman yg xdpt dilupakan .. saya start buat kek ni pagi2 lagi.. adakah patut.. lbh kurang pukul 6 petang baru siap.. camne nak siap awal,sukat bahan pun sampai dekat 2 jam.. hehehe.. masa tu mmg xberenggang dgn buku yg digunakan utk salin resepi.. setelah,bertungkus lumus menghabiskan masa "separuh" hari di dapur akhirnya terhasillah "my 1st homemade cake".. 


happy sgt sb kek tu bukan sahaja menjadi malah rasanya betul2 sedap.. bangga oh time tu.. siap ambik gambar lg (gmbar yg kat bwh ni lah)..kena pulak buat time bday sendiri.. hehe.. seriously,kek ni mmg sedap utk tekak saya.. mmg jenis kek yg saya suka.. tetapi hubby dan anak kurang suka pulak.. huhu.. yelah,citarasa masing2 kan berbeza.. tp dlm xsuka2 tu mkn jg.. lg2 anak saya.. habis comot muka kena choc ganache.. hehe.. okeylah.. dah penat berceloteh.. skrg tibalah masanya utk diperkenalkan.. "bunyi drum pls".. hehe..


  
comot je kan.. tp utk 1st trial boleh lah kan.. asal boleh makan.. hehe.. oklah.. dah melalut jauh dah ni.. tgk resepi pulak ye.. thanks to along roz sb berkongsi resepi kek coklat moist kukus ni.. dan tq jg utk hana 6877 untuk ganache nya..  izinkan saya share di sini pulak ye.. tq..


RESEPI = KEK COKLAT MOIST KUKUS
SUMBER = MYRESEPI
RUJUKAN = ALONG ROZ (kek)
                           HANA 6877 (ganache)


BAHAN A:
  • 100g serbuk koko
  • 1 tin susu isian cair
  • 200g minyak masak sayuran
  • 250g susu pekat


BAHAN B:
  •  4 biji telur - pukul sehingga berbuih 

BAHAN C (KERING)
  • 250g gula kastor
  • 150g tepung gandum- saya guna superfine
  • 1 st bicarbonate soda
  • 1st baking powder

CARA2NYA:
  1. satukan semua bahan A dan masak shingga licin dgn api perlahan.. tidak perlu sampai menggelegak.. 
  2. satukan dgn telur (bahan B) yg di pukul tadi dgn mixer..
  3. gaulkan bhn2 kering (bahan C) & campurkan sedikit demi sehingga sebati.
  4. masukkan ke dlm tin @ loyang bulat 8-9" yg di lapik & minyakkan.. kukus selama 1 jam dgn api sederhana. pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus ya.
  5. setelah kek masak.. sejukkan dahulu sebelum di deco.. 

 *Untuk buttercream yg di sapu kat tepi kek..
  •  125g butter
  • 125g marjerin
  • 80g gula ising
  • 100g coklat yg telah di cairkan
= pukul butter, marjerin dan gula aising hga gebu@kembang@gula larut
= kemudian campurkan dgn cokat yg telah dicairkan
= boleh lah di sapu di tepi @ sekeliling kek..
*saya tambah chocolate rice..


GANACHE:
  • 3-5 sudu besar susu pekat
  • 1/4 cawan serbuk koko van houten
  • 2 sudu besar butter
  • 2 sudu besar susu segar
= campurkan semua bhn & masak secara double boiler. 
= curahkan atas kek yg dh sejuk td.. 
= kemudian bolehlah deco@hias kek mengikut kreativiti masing2
= simpan dlm peti sejuk beberapa jam sebelum dipotong..


 





No comments: