Sunday, 17 February 2013

stew ayam berhalia

salam hujung minggu..
stew ayam berhalia merupakan menu lunch kami sekeluarga.. 
simple tapi tetap mengenyangkan..


STEW AYAM BERHALIA
  • 600g daging ayam @ lebih kurang 1/2 ekor ayam saiz sederhana
  • 50 g @ lebih kurang 8 inci halia - hiris nipis
  • 2 inci halia - ditumbuk lumat (optional )
  • 1 labu bawang merah - dipotong 4
  • 1 pokok daun bawang
  • 1 biji ubi kentang saiz besar
  • 1 biji lobak merah 
  • sweet peas - ikut suka nak banyak mana
  • sedikit sos tiram
  • serbuk pati ayam tumix secukup rasa
  • 1 sudu kecil kicap pekat
  • 2 sudu kecil apple cider vinegar (optional )
  • sedikit minyak untuk menumis

CARA2NYA:
1.  panaskan minyak - tumiskan halia yg dihiris & bawang merah sehingga naik bau.

2. masukkan sebahagian daun bawang & gaul rata.

3. tambahkan ayam, kentang, lobak merah & halia tumbuk - gaul sebati.

4. tutup periuk & kecilkan api - biarkan ayam masak secara perlahan dgn suhu api kecil.
tapi pastikan ayam tidak hangit - sentiasa dikacau.

5. perasakan dgn sos tiram & pati ayam secukup rasa.

6. kemudian tambahkan sweet peas, apple cider vinegar & kicap pekat - gaul rata & tutup lagi periuk ( pastikan api sentiasa kecil ).

7. teruskan masak sehingga air & minyak dari ayam keluar & bahan2 meresap sepenuhnya.

8. tambahkan baki daun bawang - gaul rata & matikan api.

p/s - resepi ni saya tidak gunakan air, cukup dgn air dari ayam yang akan keluar semasa dimasak nanti - kalau korang suka kuah lebih bolehlah tambahkan air mengikut citarasa masing2 ye..

tengahari ni kami sekeluarga makan stew ayam berhalia ni je.. xyah masak sayur lagi sb sayur2an dah sedia ada.. senang kerja saya kan.. hehe..

2 comments:

mama sara nur said...

assalam
stew ayam berhalia simple tp memang sedap

may agumo said...

salam kak..

may kalau dah malas mmg asyik menu ni je yang diulang tayang.. nasib family pun suka.. jadi senanglah kerja may.. hehe..