Monday, 18 February 2013

homemade mashed potatoes & gravy

selamat petang..
entri kali ni nak berkongsi resepi homemade mashed potatoes & gravy..


untuk mashed potatoes.. saya gunakan resepi milik ujenzz@myresepi..   manakala resepi sos@gravy sumbernya dari dapur kak madiha.. dan daun pandan merupakan pemilik resepi.. terima kasih dan mohon share disini pula ye ujenzz, kak madiha & daun pandan.. TQ..


MASHED POTATOES:
  • 10 biji kentang di buang kulit dan di potong kiub ( besar2 )
  • 1 sudu kecil lada hitam di tumbuk halus - saya guna yang serbuk tapi saya tak letak 1sudu kecil.. saya letak sikit je..
  • 1/2 cawan fresh milk
  • garam secukup rasa 

CARA2NYA: 
1. Rebus kentang dgn sedikit garam 

2. Setelah empuk toskan air dan tumbuk sedikit bagi hancur 

3. Kemudian guna hand mixer putar sehingga kentang jadi halus.

4. Sambil putar, sambil masukkan garam, lada hitam dan susu secukupnya.

p/s - untuk mashed potatoes ni saya buat agak lembik sikit ye.. saja nak sesuaikan dgn selera anak.. senang dia nak telan..



SOS KENTANG PUTAR (GRAVY) :
  •  650ml air
  • 5 sudu besar stok ayam ( dlm botol ) - kak madiha guna 1 kiub ayam brand knorr
  • 1 biji bawang besar
  • 1 batang saderi 
  • 40gm mentega
  • 20gm tepung gandum
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos tiram
  • sedikit serbuk lada hitam
  • sedikit kicap pekat - utk bagi warna
  • garam secukupnya - saya xletak


CARA2NYA: 
1. Masak air dengan stok ayam, saderi dan bawang besar hingga mendidih.. Renihkan dalam 10 minit - Tapis ke dalam mangkuk. 

2. Cairkan mentega dan masukkan tepung gandum - Kacau atas api kecil hingga tak melekat pada tepi periuk.   

3. Tuang air rebusan sedikit demi sedikit sambil dikacau supaya tepung tak bergentel. 

4. kemudian, masukkan sos tomato dan sos tiram, juga beberapa titik kicap pekat - Masukkan juga serbuk lada hitam dan garam. 

5. Masaklah ikut pekat mana yg disukai - NOTE: rasa dulu baru letak garam sbb stok ayam dan sos tiram dah masin. 

 inilah stok ayam dlm botol yang digunakan dlm resepi di atas..  tapi saya letak 4sudu besar je stok ayam ni.. garam pun xletak.. sb takut masin.. hehe.. tapi lain org lain citarasa kan? so,buatlah yg menepati citarasa masing2.. 

 siap pun.. sejak dah tahu buat ni.. asyik nak buat je.. pantang tengok ubi kentang.. mesti nak buat.. hmmmmm....


4 comments:

FatihaNur said...

awesome...I dunno how i can miss this great cooking blog...

hye..follow u here...

may agumo said...

thank you fatiha..

linn BB said...

ini yg saya suka... suka sgt2 ni.. tq kongsi resepi..

Anonymous said...

memang best!!! tq222