Sunday 2 September 2012

merdeka chocolate cake part 2

salam malam minggu semua.. seperti yg dijanjikan pada entry lepas.. klik sini.. kali ni saya akan bg resepi untuk "merdeka chocolate cake".. memandangkan ianya adalah kali pertama utk saya mendeco penuh sebiji kek.. so,saya gunakan tepung kek segera.. sb saya lebih tumpukan cara utk mendeco kek..





sebelum ni,kalau buat kek saya akan tuang ganache je.. xpun sapu fresh cream.. tu je.. xdenya nak deco buat bentuk ini itu.. tp sb anak suruh buat dan saya pun rasa xrugi mencuba.. saya pun trylah. hasilnya,saya akui mmg xkemas.. 1st time pulak tu.. so, hrp korang fhm ye.. 





hah.. ni lah tepung kek instant yg saya guna.. brand pillsbury.. rasanya mmg sedap (ikut tekak family saya lah ye) kalau org lain xaulah... utk yg ragu2 ttg status halal produk ni rasanya keraguan anda akan terjawab sb ada logo "halal" utk produk ni.. so,klau nak try (lg2 utk korang yg br nak mula belajar buat kek) boleh lah cuba produk ni ye..




okey.. bahan2 utk buat kek coklat ni ialah..
  • 517g cake mix
  • 260 ml air
  • 70 ml minyak masak sayuran
  • 3 biji telur 



cara2nya pula: 
  1. campurkan kesemua bahan iaitu cake mix,telur,minyak dan air.. pukul guna mixer sehingga sebati seperti gambar no.2.
  2. tuang adunan ke dalam loyang yg telah di gris dgn sedikit minyak/butter dan alas dgn baking paper.
  3. panaskan oven 180 c dan masak selama 30 minit. 
  4. setelah masak,terbalikkan kek dan biarkan sejuk di atas wire rack.





untuk topping nya pula.. sediakan fresh cream secukupnya.goncang FC terrlebih dahulu dan pukul sehingga bertanduk. selepas itu,bolehlah di bahagikan kpd beberapa bahagian dan di campurkan dgn sedikit pewarna makanan.fresh cream sedia utk digunakan dan bolehlah mulakan proses mendeco cake mengikut kreativiti masing2.






No comments: