Thursday 11 October 2012

nasi goreng paprik

salam petang khamis semua.. bila menjelangnya petang.. mula lah badan ni malas nak ber"aktiviti" kan. hehe.. tp, nak xnak kena jg buat kerja.. no choice lah katakan.. so,layan je lah kerja2 tu ye.. oklah, biasa kalau angin "M" dah "menyelinap" masuk dlm ruang2 anggota badan ku ini.. otak mula lah nak cr kerja yg plg simple dan cepat utk dibuat.. lg2 bab2 masak ni.. hehe..  

apa lagi calon menu yg plg simple dan mudah kalau bukan nasi goreng kan.. hihi.. so, kali ni saya share resepi NASI GORENG PAPRIK ye.. nasi goreng + lauk + kuah.. complete meal dgn hanya 1 hidangan.. jimat masa dan tenaga gitu.. hihi..





oklah.. resepi ni saya ambil dari dapur paksu corner.. sebenarnya resepi asal paksu adalah resepi "nasi goreng paprik ayam".. tetapi saya ubah sikit nama tajuk tu menjadi "nasi goreng paprik" sebab saya tidak menggunakan daging ayam.. bukan xnak guna tp xde stok.. hehe.. so,saya mohon share di sini pulak ye paksu.. terima kasih..

 
RESEPI = NASI GORENG PAPRIK
SUMBER = RESTORAN PAKSU CORNER

 
BAHAN2 UTK NASI GORENG:
  • nasi putih secukupnya - anggaran utk 2org mkn
  • 1/4 labu bwg besar - dimayang sedikit
  • 1/2 sudu serbuk pati ayam @ secukup rasa
  • 2 sudu minyak utk menumis @ secukup kegunaan
  • 50 gm cili kering (di kisar)

CARA2NYA:
  1. Panaskan minyak.. tumis bawang sehingga wangi..
  2. masukkan cili kering.. tumis seketika kemudian masukkan nasi
  3. perasakan dengan serbuk pati ayam (tanpa MSG)- saya guna pati ayam tumix je..
  4. kacau rata dan goreng nasi seperti biasa.. matikan api - ketepikan.



BAHAN2 UTK PAPRIK AYAM:

  • Daging ayam secukupnya (dipotong kecil)- saya xletak
  • Sotong /udang (Jika ada) - saya letak kedua2nya
  • 2 ulas bwg putih - dicincang
  • 1 ulas bwg merah - dicincang
  • 2-3 biji cili api - dipotong - saya xletak
  • 1/4 labu bwg besar - dipotong
  • 3 Batang Kacang panjang - dipotong
  • 1 lobak merah - dipotong
  • 50gram bunga kobis - saya xletak
  • 2 helai daun limau purut- saya xletak
  • 1 Sudu Bancuhan Tepung Jagung
  • 2-3 sudu besar cili giling
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar sos cili/tomato
  • Garam dan gula serta minyak utk menumis


    CARA2NYA:

    1. Panaskan minyak..  tumis bawang & cili api hingga wangi.
    2. Masukkan ayam/ sotong/udang - goreng sampai masak
    3. Masukkan sos.. cili giling & sayuran seperti kacang panjang, bunga kobis, carrot.
    4. Masukkan daun limau purut
    5. Tambah sedikit air jika ingin berkuah - saya letak air
    6. Masukkan bancuhan tepung jagung.. kacau rata.
    7. Masukkan garam & gula secukup rasa.. masak hga semua bahan masak-matikan api.
    8. Hidang bersama nasi goreng yang telah disediakan - saya tabur sedikit bawang goreng





       dah siap.. mudah je kan.. yg bestnya bila buat nasi goreng paprik ni.. kita bukan sahaja dpt menjimatkan masa tp bahan2 yg digunakan pun kita boleh "adjust" mengikut bahan2 yg ada di dapur tanpa menjejaskan rasa sebenarnya.. 

       
      okeylah.. dah nak masuk time mkn malam dah ni.. korang masak yang sedap2 utk family masing2 ye.. hehe.. utk para ibu.. selamat menjalankan rutin harian ye.. 
      

No comments: