Monday 31 December 2012

bihun kungfu

selamat petang semua.. memandangkan ini merupakan hari terakhir kita ditahun 2012.. mcm sebak lah pulak.. hehe.. yelah,cepat je masa berlalu kan..


so,ini jugalah entri terkahir dari saya ditahun 2012 ini.. saya sajikan dgn bihun kungfu yg sememangnya sentiasa menjadi menu favourite bagi family saya.. resepi ni saya dapat dari majalah SAJI keluaran APRIL 2010.. dah lama berada dlm simpanan saya..


sebelum ni,kalau nak makan, asyik beli kat kedai je sb suami suka sgt.. kadang tu sedaplah.. kadang tu 'kureng' jg.. so,bila dah dpt resepi ni,punyalah saya semangat mencuba.. bolehlah sesuaikan dgn citarasa kami sekeluarga.. oklah,jom tgk resepinya..


BIHUN KUNGFU
SUMBER = MAJALAH SAJI


BAHAN2NYA:
  • 50gm bihun
  • 30gm isi ayam
  • 3 ekor udang
  • 2 ekor sotong - saya xletak
  • 2 ulas bawang putih - diketuk
  • 1 biji telur - saya guna 2biji (sebiji gaul dgn bihun,sebiji lg guna diakhir proses memasak)
  • 4 tangkai kailan - saya guna sawi
  • 50gm putik jagung - saya xletak
  • 1 batang lobak merah - saya guna 1/2 batang saiz kecil
  • 2 sudu besar tepung jagung -  bancuh dgn sedikit air (saya xguna habis,pakai ala kadar je ikut kepekatan kuah yg saya nak)
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar kicap cair
  • garam secukup rasa - saya guna pati ayam tumix
  • air secukupnya - utk dijadikan kuah
  • 2 keping fish cake - saya tambah
  • 1 sudu kecil kicap pekat utk bg warna gelap - saya tambah


CARA2NYA:
rendam bihun hga lembut - toskan


 gaul dgn telur


goreng hingga agak garing dgn sedikit minyak & api sederhana (jgn sampai hangit ye.. kena perhatikan ketika buat step ni) - kalau boleh guna non stick pan


agak2 dah mula garing - ikut suka koranglah nak garing tahap mana ye.. saya goreng sederhana garing je.. letak atas mangkuk - ketepikan


panaskan kuali dgn sedikit minyak.. tumis bawang putih hga naik bau & masukkan bahan2 lain kecuali air,telur,kicap & bahan perasa.. tumis mcm biasa korang buatlah ye.. masuk yg mana patut didulukan & mana yg patut dilewatkan..


lepas tu baru tambahkan air, sos tiram, kicap cair & pekat serta serbuk pati ayam - gaul rata & biarkan mendidih..


masukkan bancuhan tepung jagung & telur - sesuaikan rasanya.. tambahlah apa2 bahan yg perlu utk menepati kehendak selera anda.. kemudian,bolehlah matikan api..


tuang kuah di atas bihun yg telah digoreng tadi..



sebelum makan,gaul2 sikit supaya kuah meresap sepenuhnya kedlm bihun utk melembutkan bihun.. 


sedia utk dinikmati.. jemput makan semua.. hehe.. selamat mencuba utk yg berminat ya..

7 comments:

Amie said...

mmm... nampak sungguh yummy...ni sebelum ke selepas makan baru berkungfu he he he eh

Unknown said...

sebelum lah kak amie.. lepas mkn.. terus zzzzz.. penat sgt berkungfu agaknya.. hehe..

Anna Qawina said...

Sedap ni..nak try buatla..

Unknown said...

tq anna.. silakan mencuba ya..

Unknown said...

Menarik sgt....xsabar nk wt

Unknown said...

Menarik sgt....xsabar nk wt

Unknown said...

minyak tu kena bubuh sedikit je kan? Kali ni minyak i macam deep fried.. bihun i melekat seperti gam