Wednesday 10 October 2012

butter cake

hello semua.. sihat ke?harapnya semua sihat hendaknya ye.. oklah.. entri kali ni nak cite psl butter cake.. butter cake ni bila saya mkn teringat pula zaman kecik2 kat kg dulu.. yelah zaman dulu xde nya kek2 canggih manggi mcm skrg ni.. hehe.. yg pasti dlm senarai "top" cake xlain xbukan.. butter cake kan.. 


 ingat lg masa kecik,bila mak msk atas dapur gas (guna oven gas tu).. harum je bau butter tu kan.. xsabar nak tgu masak.. makan panas2 sejurus kuar dr oven "antik" tu.. walla.. mmg best.. hehe.. masa tu,konon2 feeling mkn butter kek tu mcm mkn cheese cake lah skrg ni.. hihi..


okeylah.. sebenarnya resepi ni sumbernya dr mana pun saya dah xtau sb dulu ambik resepi main tulis je kat buku. xdenya nak copy paste.. buku ni pulak dah lama.. dah lunyai anak kejekan.. buat main koyak2.. xsilap 2-3thn lepas.. bila cari buku ni xjumpa2 pulak.. entah mcmna mgu lepas anak dok "bongkar2" brg terjumpa pulak buku ni.. punyalah happy.. mcm jumpa harta karun.. buku antik lah katakan.. hehe.. mcm2 resepi yang saya dah tulis kat dlm tu..




sebenar2nya lagi.. resepi asal (menurut apa yg saya tulis dlm buku tu lah ye) resepi ni di bakar menggunakan paper cup & berinti cheese.. tapi saya dah olah menjadi butter cake biasa dgn guna loyang bulat.. dan tidak meletakkan cheese sbg filling.. maaf sb menderhaka ye pemilik resepi asal sb saya dah tukar sikit mengikut citarasa family saya.. mohon share di sini pulak ye..

okey.. resepi yang saya tulis di bawah ni merupakan resepi yang saya sudah "olah" ye.. maksudnya setelah menge"tepi"kan bahan@filling dari resepi asal.. maka resepi dan sukatan ni lah yg saya guna pakai untuk buat butter kek seperti gambar di atas.. jom kita tengok bahan2nya..

bahan2nya:
  • 200gm tepung superfine @ gandum
  • 150gm gula kastor
  • 150gm butter lembut 
  • 2 teaspoon baking powder
  • 2 biji telur gred A (dipukul)

cara2nya:
 satukan tepung dan baking powder - ayak - ketepikan..


satukan juga butter dan gula..


pukul hingga kembang..


 kemudian,masukkan telur sedikit demi sedikit..


teruskan pukul adunan hingga sebati & gula larut.. kemudian bolehlah offkan mixer..


 tambahkan tepung sedikit demi sedikit sambil kacau dgn spatula hingga rata..
 

 sediakan loyang 8" - lapik dgn baking paper dan tuang adunan ke dlm loyang.. bakar dgn suhu 170c selama 40minit @ sehingga masak (ikut oven masing2 ye)..


 fresh from oven.. dah siap pun.. 


terpulanglah nak mkn ketika kek msh suam atau sejuk.. oklah,selamat mencuba utk yang berminat ye.. 



No comments: