Wednesday 3 October 2012

lemon tea

selamat malam semua.. hari ni sibuk sgt.. byk urusan yg kena settle kat luar.. so,bila dh smpai rmh.. mulalah bdn letih kan.. tekak pun haus semacam je.. bila time2 mcm ni saya suka minum lemon tea.. xkiralah panas @ sejuk..  dua dua saya suka...  tp sb mls nak tgu sejuk (saya xsuka letak ais sb xnak rasanya "lari") terpksalah teguk lemon tea suam2 kan.walaupun suam tp tetap melegakan tekak saya.. hehe..



sebenarnya resepi ni saya ambil dr sky blue's kitchen   tetapi resepinya tidak menggunakan teh sebaliknya menggunakan lemon dan honey rock sugar.. kalau nak tgk resepi sky blue boleh klik sini ye..   sudahnya sb saya ni peminat teh.. saya ubah sikit lah dgn mencampurkan teh utk menjadikan ianya lemon tea.. xpe ubah resepi kan kak diana .. apapun honey rock sugar & lemon drink akak tu mmg marvellous..




resepi = lemon tea
sumber= sky blue's kitchen
olahan = amy-story of my life




bahan2nya:
  • 2 liter air putih
  • honey rock sugar secukup rasa manis
  • 1-2 biji lemon (hiris) - kalau xsuka masam sgt guna sebiji je-ikut citarasa masing2 ye
  • 1/2 cawan air teh yg telah di bancuh pekat - kalau xsuka pekat,boleh kurangkan sukatan teh.


cara2nya:
masukkan air ke dalam periuk..


masukkan juga honey rock sugar..
kemudian, tambahkan air teh & masak sehingga gula larut..


akhir sekali baru masukkan hirisan lemon.. setelah mendidih matikan api.




 sedia untuk dihidangkan.. kalau lps mkn byk mmg sesuai sgt lah minum lemon tea ni suam2 kan.. nak pecah/singkirkan lemak lah katakan... 'pecah' ke?? hihi..




 untuk kelegaan yg sebenar minumlah lemon tea sejuk.. hehe.. saya sarankan buat malam,biar ia sejuk secara semulajadi tanpa perlu meletakkan ais kiub.. esok tghari bolehlah diminum..  


so,terpulanglah dgn citarasa masing2 ye.. kalau nak minum suam2 boleh,nak minm sejuk2 pun boleh.. xde masalah sb kedua2 nya memberi kelegaan utk sang tekak..hehe..  oklah,entri stop di sini dulu ye.. take care all..




No comments: