Friday, 30 November 2012

ayam goreng ala kfc versi khalid lid

selamat bersiaran..

ayam goreng ala kfc versi khalid lid merupakan entri utk kali ni.. buat utk makan tghari td.. mmg best mkn panas2.. xcukup seketul.. hehe.. sebelum ni pernah jg buat ayam goreng rangup ala kfc tp guna resepi yg lain.. oklah, utk khalid lid terima kasih atas perkongsian resepinya..  mohon share disini pulak ye.. terima kasih..

tetapi adalah bahan yg saya xlelak seperti cili kering sb anak msh kecil.. mmg xmkn pedas.. pewarna makanan kuning & air.. saya xletak air sb telur dah cukup berair utk mengisar bahan2 kering.. mungkin sb saya guna telur gred A kot.. entahlah tp kuantiti telur tu dah cukup.. lgpun saya guna cuma setengah ekor ayam saiz sederhana.. 


okeylah.. utk yg berminat bolehlah tgk resepinya di bawah ye.. saya cuba ringkaskan agar mudah nak faham. kalau nak tgk resepi asal boleh klik sini..


BAHAN A:
  • serai 2 batang
  •  sedikit halia
  • cili kering (ikut pedas) - saya xletak
  • rempah kari ayam 3 sudu - saya letak 3sudu makan (rata)
  • telur 4 biji
  • sedikit air (untuk kisar) - saya xtambah air
  • bahan perasa - saya guna pati ayam tumix

BAHAN B:
  • tepung beras - secukup kegunaan


BAHAN C:
  •  tepung gandum - secukup kegunaan
  • pewarna makanan kuning (serbuk) - saya xletak
  • garam secukup rasa
  • serbuk lada - saya letak serbuk lada hitam & putih


BAHAN D:
  • minyak utk menggoreng
  • ayam


CARA2NYA:
satukan bahan A dan kisar


campurkan bahan B.. ayam & bahan A yg telah dikisar tadi..


  gaulkan & perap seketika agar semua bahan meresap & sebati..


 sediakan satu bekas yg kering dan gaul rata bahan C..


 ambil seketul ayam yg telah diperap td dan lumurkan dlm bahan C..


 balik2kan supaya campuran tepung gandum menyaluti keseluruhan permukaan ayam..


 goreng terendam dlm minyak yg panas..

nota dr khalid lid =
pastikan minyak btl2 panas(kalau x panas,nanti tepung gandum x lekat kat ayam..jadi xda rasa kepingan ranggup 2) masukkan ayam...dah masukkan ayam...pelahankan api...(kalau api kuat,tepung gandum luar akan hangit,ayam kat dalam x masak...lagi 1..untuk pastikan ayam 2 masak dengan sempurna dan lembut)goreng sehingga masak..pastikan minyak banyk...kalau x tengelam ayam..nanti tepung x cantik..


angkat dan toskan minyak.. saya guna kitchen towel je..


 sedia utk dihidangkan..


SELAMAT MENCUBA..




 

2 comments:

Evelyn Gemina said...

Wow menarik ni sis, rangup & sedap dimakan panas2, terlapar sudah, bawa sini satu pinggan nasi!!!hehehe

may agumo said...

amboi pakar kek sdh mari.. boleh jak lyn.. tukar dgn satu piring kek jg ya.. hehe..