Tuesday 13 November 2012

potato bread

happy diwali and happy holiday all..

agak lama juga saya tidak mengupdate blog.. maaflah ye kalau ada yang singgah tapi xde entri baru.. semenjak dua menjak ni sibuk sangat.. banyak sgt kerja yang perlu disiapkan.. ^_^
  



okeylah.. entri kali ni meroti lagi ye.. biasalah musim hujan.. nak keluar mmg malas.. lagi2 bila fikir nak bawa anak.. haish.. alih2 duk rumah je lah buat roti.. resepi ni saya ambil dari naz rinn chan .. dan tgh2 surf internet terjumpa resepi yang sama di dapur suzi.. dan resepi ini adalah milik onigiri@myresepi.. so,bila dah yakin dgn resepi ni.. saya pun mula kan lah kerja2 meroti ni.. mohon share di sini pulak ye ONIGIRI.. NAZ RINN CHAN & DAPUR SUZI.. thank you :)




POTATO BREAD

  • 300gm tepung berprotein tinggi @ tepung roti
  • 2 sudu kecil yis segera
  • 3/4 sudu besar susu tepung - saya guna dutch lady instant (madu)
  • 3/4 sudu kecil garam halus
  • 50-70gm gula kastor - saya guna 50gm
  • 60gm ubi kentang - direbus-dilenyek-ditimbang
  • 1/2 biji telur - dipukul (1/2 lg guna utk sapu roti)
  • 135ml air sejuk (dari peti ais)
  • 30gm mentega


KRIM KASTARD:
  • 1 sudu besar tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung kastard/tepung jagung - saya guna t.kastard
  • 4 sudu besar gula kastor/pasir - saya guna 3 SB gula kastor
  • 1 cawan susu segar
  • 1 biji telur gred A @ 2biji kuning telur - saya guna 1biji telur gred A
  • secubit garam halus
  • 1 sudu besar mentega 
 
CARA2NYA :
DOH
masukkan kesemua bahan kering (tepung, yis, susu tepung, garam & gula) ke dalam mangkuk pengadun.. guna spiral hook ya..
 putar sebentar dgn speed perlahan..
 tambahkan kentang lecek dan telur..
 teruskan memutar..


masukkan air sedikit demi sedikit..


putar lagi selama 15-20 minit dengan speed sederhana.. TETAPI.. pastikan awasi mixer anda... kalau guna mixer yang BUKAN heavy duty lagi2 jenis plastik @ ringan ni.. eloklah pegang mixer tu sebelum ada benda yang "terbang" ye.. hehe.. dan kalau rasa mixer tu panas.. off kan sekejap baru sambung semula..

jangan tinggalkan stand mixer anda.. (AMARAN).. sebab merbahaya.. kalau jenis heavy duty tu bolehlah leka tapi kalau jenis "ringan" ni tolong hati2 ye.. nanti xpasal2 ada UFO pulak kat rmh berterbangan.. hehe..

kalau guna breadmaker atau uli tangan boleh lah abaikan step ini ye.. tapi sb saya xde BM dan malas nak uli tgn,so.. saya gunalah stand mixer biasa ni..


kemudian,masukkan mentega..


putar lagi lebih kurang 10 minit sehingga doh menjadi elastik.. kemudian,offkan mixer..
tutup & perap doh selama sejam @ sehingga menjadi 2 kali ganda saiznya.. simpan di kawasan yang suhunya agak panas.. saya simpan d beranda rumah..

KRIM KASTARD..
 okey.. sementara tunggu doh naik.. kita buat pulak krim kastardnya.. dlm satu bekas, masukkan tepung gandum.. tepung kastard.. gula & garam..


bancuh dengan menuang susu sedikit demi sedikit sambil terus dikacau supaya tidak berketul..
 masukkan telur dan kacau hingga sebati..


masak atas api sederhana sambil terus dikacau.. bila krim kastard sdh likat,angkat & matikan api..


kemudian,baru letakkan mentega dan pukul hingga sebati.. 


bila krim kastard sudah sejuk.. masukkan ke dalam piping bag. saya simpan di dalam peti sejuk untuk dapatkan tekstur yang lebih pekat.. supaya senang nak pipe atas roti nanti..



okey.. krim kastard pun dah siap.. ketika ini,adunan doh pun tentu dah naik 2 kali ganda.. tumbuk untuk mengeluarkan udara.. kemudian,uli sekejap dlm 1/2 minit..



sediakan loyang 7 X 7" yang telah digriskan dgn sedikit mentega.. saya guna loyang 8 X 8" sb xde loyang 7".. bulat2kan doh menjadi 16 biji bebola.. nak timbang utk bg sama saiz lg bagus.. tapi saya xtimbang.. saya bulatkan main agak2 je..


tutup dan perap lagi doh lebih kurang 40-45minit..


setelah 40-45 minit beginilah keadaan doh..  montok gitu.. hehe..


sapukan telur di atas permukaan doh..


kemudian, pipekan krim kastard sebagai 'finishing' sebelum di bakar pada suhu 180c selama 20minit.. tetapi jika permukaan roti sdh keperang2an sebelum 20minit.. tutupkan suis oven & biarkan roti masih tetap di dalam oven sehingga cukup 20minit..


hasilnya selepas masak.. nampak pelik pulak roti saya kan.. muahaha.. konon2 nak bg kemas.. tu yg trim sikit kat tepi2 roti.. last2 pelik pulak kejadiannya.. biarlah kan,yg penting boleh makan.. hehe..


agak tinggi juga roti ni naik..


walaupun "keadaan"nya nampak pelik tapi kegebuannya jelas terserlah.. hehe..


oklah.. tgn & jari pun dah lenguh semacam.. entri berhenti di sini dulu ye dan untuk yang berminat selamat mencuba ya..

No comments: