Monday 19 November 2012

tiramisu cake

salam sejahtera semua.. semoga semua sihat hendaknya ye..



tiramisu.. what can i say.. dan apa pula kata anda?hmm.. my fav ni tiramisu.. tp saya je lah kalau anak kurang sikit.. kalau mkn pun,dia akan mkn cream nya sahaja.. suami pulak mmg xlayan cheese2 ni.. jadi,kalau saya nak buat kena pastikan ada org yg mkn.. byk tu nak hbskan sorang2.. hehe..




memandangkan adik dan abang ada kat rumah.. bolehlah saya buat tiramisu ni.. lagipun nak habiskan cream cheese yang beli entah dah brapa minggu lalu.. malas punya pasal.. apa pun xbuat.. tapi time beli bahan bukan main lagi berkobar2 semangat mem"baking" tu.. hehe..




untuk resepi tiramisu ni.. saya ambil resepi yang plg mudah (bagi saya lah ye..) banyak resepi tiramisu yg kita boleh google cari.. tapi sb takut whipping cream jadi cair (mcm kebanyakkan komen yg saya baca..) saya pun carilah resepi yg xakan bg saya masalah nanti.. sb mmg malas nak buat sebenarnya.. 



tapi yg sebenar2nya takut xmenjadi sb ini kali pertama saya buat kek tiramisu.. sebelum ni pernah lah buat tapi jenis lapis cheezy.. main letak dlm gelas kecik je.. so,bila fikirkan nak buat tiramisu cake.. goyang juga lah tahap keyakinan ni.. masa tu asyik fikir negatif je.. tp saya teruskan je lah.. yelah,kalau xskrg bila lagi.. asyik takut.. asyik malas.. asyik tangguh.. sampai bila nak belajar perkara baru kan.. tapi,lps kek tiramisu ni siap.. hmm.. not bad jg lah saya rasa.. utk percubaan kali pertama,bolehlah kan..



so, lps puas meng"google" akhirnya saya putuskan utk mencuba resepi ini.. tapi resepi asal menggunakan blueberry filling tapi saya xletak..  saya ambil resepi cream nya sahaja.. so,kalau korang nak cuba resepi asal blueberry tiramisu ni bolehlah klik SINI dan SINI ye.. resepi ni datangnya dari blog masam manis kepunyaan kak azlita aziz dan rabiatun merupakan pemilik resepi.. mohon share di sini pulak ye kak ita & rabiatun.. terima kasih..


  BAHAN2NYA:
  • 250g cream cheese
  • 125g whipped cream - (non dairy whipping cream @ fresh cream)
  • 125g whipping cream - (dairy whipping cream)
  • 50g gula ising - di ayak

bahan lain:
  • 1 peket biskut lady fingers
  • air nescafe secukupnya
  • serbuk koko 
  • serbuk coklat  milo - optional

CARA2NYA:
pukul cream cheese terlebih dahulu..


kemudian masukkan gula & pukul lagi sekejap - ketepikan


 dalam bekas lain.. satukan whipped & whipping cream.. pukul hga agak pekat & sebati..


kemudian,campurkan ke dlm adunan cream cheese tadi - gaul rata (guna spatula) hga adunan sebati - sedia utk digunakan..


sediakan pula bancuhan air nescafe secukupnya.. saya guna mcm dlm gambar je sb family xgemar sgt perisa kopi2 ni.. saya didihkan sekejap bg suam2 kuku..




sediakan juga "bintang" utamanya iaitu biskut lady fingers ..


 siapkan bekas yang sesuai.. ikut suka lah ye nak guna apa.. boleh guna gelas atau apa2 je bekas yang korang suka.. saya nak buat bentuk kek so,saya gunakan cake board  & utk memudahkan kerja me"layer" tiramisu ni saya gunakan ring cake - (saya adjust utk saiz plg kecil)


berbuih pulak nescafe ni setelah didihkan seketika tadi.. xpelah kan.. yg penting boleh guna.. hehe.. ambil satu biskut 'LF'.. celup ke dlm air nescafe.. celup kejap je sb biskut ni cepat serap air..


susun dalam bekas..


letakkan adunan cream cheese di atasnya.. kemudian,taburkan dgn serbuk koko - saya skip step tabur serbuk koko ni.. alasan mcm yg saya bgtau awal2 td.. family xsuka sgt dgn perisa kopi2 ni.. jadi,saya buat pada layer yg terakhir sahaja..


ulangi proses yang sama..


saya buat 3 layer..


saya campurkan sedikit milo bersama serbuk koko.. kalau korang suka pahit2.. xyah lah campurkan serbuk milo.. ikutlah citarasa masing2 ye.. kemudian,ayak@tabur di atas permukaan cream tadi..


tutup dgn plastik dan sejukkan di dalam peti sejuk semalaman..


selepas disejukkan semalaman  & setelah dikeluarkan dari ring cake.. beginilah rupanya.. selepas itu,bolehlah deco mengikut kreativiti masing2..


sedia untuk dinikmati.. hmmm.. mmg sedap... rasa nescafe xkuat sgt.. dan rasa milo pun xover sgt.. yang sedang2 aja.. hehe..


 sekejap je dah tinggal byk ni.. hehe.. kalau nak hasil potongan yg cantik.. celup pisau dlm air panas - lap pisau dgn towel kering - potong kek.. buat step yg sama utk setiap potongan kek.. yg ni xboleh nak aplikasikan sb taulah bila dah ramai2 ni.. xde masa nak buat semua tu sb excited dah nak mkn.. hehe..

oklah.. selamat mencuba utk yang berminat..


6 comments:

Evelyn Gemina said...

Saya mmg x suka apa2 yg berperisa kopi tapi kalau di bagi ini, memang licinlah, hehe...sedappp, nice cake sis : )

Unknown said...

Mayyy...tq for the step by step recipe may...tgk pun dah terliur may...hehehe....

Unknown said...

evelyn.. sama lah saya pun ndak suka kopi2 ni tp kalau ada licin jg saya mkn ni.. hehe.. tq sis sudi tglkan jejak di sini :)

Unknown said...

no problem kak pah.. senang rujuk kalau nak buat semula sb may ni pelupa orgnya.. hehe..

syahfiqa said...

Ahhh, nampak macam sedap ><

syaseby said...

samala ngn kita pun..minat sgt ngn cheese2 ni.tp ank n cik suami x layan.kl nk wat cam membazir jer.tgg ada tamu nk dtg br blh wat.hihi..
cerewet x wat tiramisu tu?