Wednesday 5 December 2012

lemon chicken

good afternoon everyone..

untuk lunch tadi.. saya masak simple je.. lemon chicken.. anak bangun awal pg td.. bangun2 je terus main.. bila dah letih main .. mulalah lapar..  fhm2 jelah kan budak tengah membesar cepat je lapar.. . tp budak mkn sikit je.. tu yg sekejap2 nak mkn.. so,lunch kami 2 beranak bermula sebelum pukul 12 tghari lagi.. hehe..


resepi lemon chicken ni saya selongkar dlm dapur evelyn gemina.. suka sgt p sana.. xbosan2 saya.. hehe.. mohon share disini pulak ya lyn.. THANK YOU ..


okeylah.. jom tgk resepinya ye..


BAHAN A:
2 ketul dada ayam - dihiris nipis
garam secukup rasa
 lada putih ditumbuk halus - saya xletak
1 biji telur dipukul
tepung jagung secukup kegunaan
minyak masak untuk menggoreng 


BAHAN B:
1 sudu besar minyak masak
3-4biji lemon - perah jusnya - saya guna 1biji saiz besar
3 sudu besar gula - saya kurangkan
1 sudu besar madu(optional) - saya letak (lebihkan)
hirisan lemon sbg hiasan


CARA2NYA:
1.  satukan hirisan daging ayam.. garam & lada putih - gaul rata

2.  celupkan ke dalam telur & salut dgn tepung jagung

3. goreng dlm minyak yang panas hga kuning keemasan - angkat - tos - ketepikan

4.  panaskan 1 sudu besar minyak masak

5.  masukkan perahan jus lemon.. gula & madu - masak hga pekat

6. matikan api - masukkan ayam & gaul rata





sedia untuk dihidangkan.. mudah kan.. time masak sos lemon tu.. korang adjustlah mana2 yang patut.. kalau rasa perlu lebihkan gula@madu.. bolehlah tambah.. kalau rasa masam sgt.. xsuka masam.. bolehlah tambahkan dgn sedikit air..  ikut selera masing2lah ye.. 




mula2 xyakin anak nak makan.. sb anak jenis picky eater.. tp abg saya pernah bgtau yg anak saya suka.. sb abg pernah bawa anak saya & anak kakak keluar jalan2... bila order lemon chicken budak2 ni makan.. tu yg try masak.. xsia2 saya masak.. sb mmg anak makan.. lega.. kalau xkena masak menu lain lagi.. hehe.. 


oklah entri berhenti disini dulu.. selamat mencuba ^_^ 
 

5 comments:

Evelyn Gemina said...

Issh2x aku pula yang terliur ni may, mau buat bukan main lagi malas, bertuah betul kan, ahhaha....bagus jugak tu ko kasi lebih madunya, jadi kasi kurang pula gula kan??gud idea : )

Unknown said...

jgn terliur bah.. ko buat lg lah lyn.. owner resepi buat kompom lg sedap.. hehe..

Anonymous said...

dap dap dap...yummy dlu mkn je..thz kak lyn

Anonymous said...

yum2x...sedapnya ni

Anonymous said...

yum2x..sedapnya..