Monday 24 December 2012

kari ayam kashmir

selamat malam.. kari ayam kashmir merupakan menu kami sekeluarga utk lunch td.. gandingan bersama nasi minyak.. sesaja nak tukar selera.. sb biasa mkn nasi minyak dgn ayam masak merah.. kali ni tukar pulak.. hehe.. apapun,tetap sesuai mengikut selera kami sekeluarga..



sebelum ni saya pernah kongsikannya di SINI tetapi dahulu saya buat versi berkuah & kali ni saya buat kuahnya agak kering .. yang lain semua bahan2 yg sama.. okeylah jom kita tgk resepinya..


 Bhn² A

- 6 biji bawang merah (dihiris)
- 1/2 labu bawang besar (dihiris)
- 3 bawang putih (dihiris) - saya tumbuk
- 1 inci halia (dihiris) - saya tumbuk
- 1 batang serai (diketuk)
- rempah 4 sekawan 
- sedikit daun kari

Bhn² B
- 3 sb tomato puri - saya letak 1 sb je sb "kurang" suka bau tomato puri
- 1 sb serbuk cili
- 2 sb rempah beriyani
- 2 sb rempah kari daging
- 4 biji tomato ( dipotong kecil )
-Garam & gula secukup rasa
- air secukup kegunaan
- 2 biji ubi kentang (dipotong)

Bhn C

1/2 kg ayam (dipotong & digoreng 1/2 masak jika suka) - saya goreng separuh masak

Cara²
  1. Panaskan minyak - tumis bahan A hingga terbit bau.
  2. Satukan serbuk rempah (beriyani & daging),tomato puri & serbuk cili di dlm mangkuk - bancuh dengan sedikit air. 
  3. Kemudian masukkan ke dalam bahan A tadi & tumis lagi hingga pecah minyak.
  4. Masukkan ayam, ubi kentang & air secukupnya - gaul - masak hga kentang empuk.
  5. Masukkan tomato - perasakan dgn garam & gula secukupnya. 
  6. matikan api dan kari ayam kashmir sedia untuk dinikmati.


 selamat mencuba !!!

No comments: