Sunday, 9 December 2012

bubur keledek dengan bebola pulut

selamat malam semua.. 
entri kali ni seringkas yang boleh ye.. sebabnya kurang sihat sikit.. ^_^




bubur keledek dengan bebola pulut ni merupakan resepi dari.. (siapa lg kalau bukan.. hehe..) EVELYN GEMINA.. tetapi resepi asal menggunakan keladi sebaliknya saya menggunakan ubi keledek merah & kuning.. 

bukan nak derhaka dgn resepi tetapi sb tiada stok keladi di rumah.. hehe.. sorry ya lyn.. terpaksa sesuaikan dgn bahan yang ada..




sebenarnya selalu juga buat bubur keledek ni.. tapi xpernah pulak makan bersama bebola pulut.. so,bila semua bahan ada.. saya pun try lah buat resepi ni.. lgpun,saya mmg suka pulut.. apa je jenis makanan yg gunakan beras @ tepung pulut mmg saya suka.. 




so,bila makan bubur ni ala2 mcm makan onde2 sebab saya wanakan dgn pewarna hijau.. saja nak bg colourful supaya menarik minat anak makan.. tapi gagal juga.. muahaha.. oklah.. jom kita tgk resepinya.. p/s.. saya copy paste je ya lyn.. tiada kerajinan mau menaip bah.. hehe.. tq ya..




Bahan2:
1kg ubi keladi, kupas kulitnya & potong kecil2 - saya guna keledek
1 kg santan pekat segar
6 sb gula melaka / gula pasir (tambah kalau suka manis) - saya guna gula melaka
1 paket sagu, rendam dalam air sejuk
250g tepung pulut - saya warnakan hijau
Air secukupnya

Cara2 membuatnya:
1. Rebus ubi keladi dalam periuk hingga lembut. 

2. Masukkan 1/2kg santan, gula melaka & sagu yang telah di rendam tadi. Biarkan mendidih guna api perlahan.

3. Sementara itu, didihkan air guna api perlahan dalam periuk kecil yang lain. Masukkan tepung pulut dalam bekas & masukkan air sedikit demi sedikit hingga tepung pulut menjadi doh yang lembut. 

4. Bentukkan tepung pulut menjadi bebola kecil & masukkan terus kedalam air panas tadi, Bila bebola pulut timbul, bermaksud sudah masak. Angkat & masukkan ke dalam bubur keladi tadi.

5. Akhir sekali, masukkan baki 1/2 santan pekat tadi, biekan mendidih sekejap baru matikan api. Boleh di hidangkan panas2 atau sejuk.




sebenarnya suka makan bubur ni lepas disejukkan dalam peti sejuk.. nyaman jak masuk anak tekak.. hehe..  tetapi disebabkan demam + selsema + batuk kenalah makan suam2.. oklah.. entri stop disini.. selamat mencuba ^_^

1 comment:

Evelyn Gemina said...

orang kalau demam masih boleh buat bubur cam ni mmg rajinlah tu, masih boleh kasi bulat2 lagi itu bebola pulut,hahahah...lain kali saya pun mau kasi warnalah itu pulut,hehe