Wednesday 28 August 2013

sate ayam - homemade

Selamat petang semua..
time2 begini layan sate ayam pun best juga kan.
jadi apalagi.. jom kita selongkar dapur.. mulakan pencarian bahan2.. hehe..


Sebenarnya masa buat sate ayam ni.. saya tak rancang pun.. tapi sb dapat permintaan dari suami dan anak yang sememangnya suka makan sate.. saya pun cubalah buat.. sb mmg sebelum ni,saya  tidak pernah langsung buat/masak sate.. jadi inilah masanya yg sesuai utk mencuba.. 



disebabkan tiada perancangan awal utk membuat sate & bahan2 pun terhad.. akhirnya saya memilih resepi ini.. itupun setelah puas meng"google".. hehe.. mohon share disini pula ye admin.. 
terima kasih..


 RESEPI = SATE AYAM
SUMBER = BUKU RESEPI N MASAKAN PELBAGAI


Bahan-bahan:
250 gm ayam (dipotong kecil) - saya guna chicken fillet
sedikit kulit ayam - saya tambah


Bahan Kisar :
5 ulas bwg merah (dikisar)
3 ulas bwg putih (dikisar)
2 cm halia (dikisar)
1 btg serai (dikisar) 


Bahan Perapan :
2 sudu mkn serbuk jintan manis
2 sudu mkn serbuk jintan putih
1 sudu teh serbuk kunyit
garam dan gula secukup rasa - saya guna brown sugar
lidi secukupnya
minyak utk merenjis


Cara-cara :
1. Gaul rata isi dan kulit ayam bersama bahan kisar dan bahan perapan.
2. Kemudian perap ayam - Kaup dan balikkan utk memastikan bahan perapan menyerap dgn baik.
3. Akhir sekali cucuk ayam pada lidi dgn kemas dan bakar.
4. Renjis2kan mnyk utk memastikan sate msk sempurna.
5. Utk hasil yg lbh sedap, perap ayam selama 30 minit @ lebih. 

*rendam lidi dalam air untuk beberapa ketika bagi mengelakkan lidi hangus ketika di bakar..
**ketika proses memerap,lebihkan gula utk mendapatkan sate yg lbh ber"karamel"..


 Jika anda ada pemanggang ajaib ni.. 
elok sangatlah gunakan time2 buat resepi sebegini..


 Disebabkan bantuan pemanggang ajaib ni.. senanglah kerja saya utk bakar membakar ni kan.. xperlu guna arang segala tapi hasilnya tetap umphh.. 


 hidangkan bersama kuah kacang dan bawang potong.. walaupun timun.. nasi impit.. ketupat.. xde.. 
tapi makan tetap makan ..^_^..


 

Sate tu saya bakar agak lama sikit sb telah diarahkan utk berbuat sedemikian.. hehe.. yelah.. lain org lain selera kan.. tapi yg pasti kami dlm rmh ni mmg suka sate yang hangit... barulah puas makan bila buat sendiri.. kalau xcukup boleh buat lagi.. persoalannya.. antara rajin @ tak rajin je..


Apapun.. Selamat Mencuba..



No comments: