Tuesday 25 September 2012

teh c peng..

hallu.. msh ada yg berjaga malam ke?entri lewat mlm kali ni ye sb td sibuk buat teh c peng.. panas btl cuaca hari ni.. so,bila dpt minum minuman sejuk.. fuh.. mmg nyaman rasanya tekak ni..hehe..


oklah.. resepi ni saya ambil dari myresipi dan merupakan kiriman resepi dari 14sept .. tq 14sept sb sudi berkongsi resepi yang mmg dah jadi favourite saya skrg ni.. izinkan saya kongsikannya di sini pula ye.. tq.. 

1st time buat terus saya jatuh hati dgn minuman ni.. mmg btl2 ngam lah dgn tekak saya.. menepati citarasa ku yang sebenar2nya.. lg2 minum time cuaca panas.. "malatop".. hehe.. oklah.. terus dengan resepinya ye..


bahan yang diperlukan ialah :
  • teh - bancuh teh siap2.. buat kaw @ pekat2 ye..
  • susu cair
  • gula melaka
  • ketulan ais 
untuk kuantiti@sukatan bahan bergantung banyak mana kita buat ye.. sukatannya mcm biasa kita buat air milo/teh/nescafe.. utk kali ni saya buat segelas je(gelas panjang).. 

cara2 membuatnya : 

sediakan gelas @ jug.. ikut suka lah nak guna apa ye..

kemudian,tambahkan 4 sudu makan gula melaka (sukatan ni saya buat utk segelas je..)

gula melaka tu di lapisan paling bawah @ di dasar gelas.. 

tambahkan ketulan ais sehingga penuh 1 gelas..

ketulan ais di letak pada step yg ke 2..

lepas tu,. tuang susu cair..

tuang susu cair sehingga menghampiri paras pertengahan gelas...

akhir sekali,tuang teh pekat perlahan2.. (saya xcekap bab2 tuang menuang ni.. tu yg guna benda biru tu.. hehe.. )

teh pekat ni tuang last sekali..

macam ni lah "rupa"nya kalau semua bahan dah dimasukkan..


lepas tu bolehlah kacau dengan sudu.. kacau sampai gula melaka larut.. siap dan sedia untuk dinikmati.. 
 

No comments: