Saturday 22 September 2012

homemade cheezy wedges

selamat malam semua.. kali ni entri xda menyimpang sana sini ye (kena buat sepantas yg boleh.. hehe).. oklah.. utk peminat cheezy wedges kfc tu.. bolehlah intai2 resepi ni ye.. boleh buat sendiri di rumah.. lg2 kalau ada anak kecil yg suka mkn.. suka hati dia je minta.. xkira masa.. hehe.. so,baik kita buat di rumah.. jimat satu hal tp yg plg penting kebersihan pasti terjamin kan.. bkn apa,bdk2 kecil ni sng je kena jangkitan kuman.. antibodi x"strong" lg..




so,kalau korang berminat nak cuba boleh tgk resepi ni ye.. resepi ni saya ambil dari DUNIA DARI DAPUR KAK JEE .. kali ni izinkan saya kongsikan di sini ye Kjee.. 



oklah.. bahan2 yang diperlukan ialah :
  • 3 biji kentang russet @ kentang yg empuk - terpulanglah nak brapa byk ye.. saya guna 2biji je.
  • 1 cawan fresh bread crumbs - saya guna yg readymade je wrna kuning tu..
  • 1/2 cawan mayonis - saya guna 1/3 cawan
  • cheezy wedges powder secukup kegunaan - saya bli online

  
 untuk proses penyediaannya.. basuh kentang bersih2.. kalau boleh sental2 lah sikit guna towel kecil.. kemudian lap dgn tuala bersih.. keringkan.. tidak perlu di buang kulit.. sebab tu kena pastikan cuci bersih2 ye..



lepas tu.. potong sebiji kentang tu kepada 6 bahagian.. senang cakap dipotong 6..


kemudian,sapukan mayonis di kedua-dua belah kentang.. kulitnya xperlu lah ye..


lepas tu,golek2kan dlm bread crumbs.. kemudian,bolehlah masukkan ke dlm oven.. bakar dgn suhu 250 c selama 30minit @ sehingga kentang masak - saya bakar dgn suhu 200c selama 50minit.. part ni kena ikut ragam oven masing2lah ye.. ambil kira jg ketebalan potongan kentang tu dan jenis kentang yg kita guna.. xkiralah suhu & masa berapa lama.. yg penting kentang dah cukup masak..



sementara tu.. bolehlah campurkan serbuk cheese dgn sedikit air panas.. kacau sebati dan sedia untuk digunakan.. nama cheese ni mgkin xsama kot.. ada yg jual dgn nama cheezy wedges powder.. ada yg jual dgn nama cheese powder.. tetapi ia adalah bahan yg sama.. asal serbuk kuning tu.. sama lah ye..

  
susun kentang yg dah masak atas pinggan.. curahkan cheese powder.. saya masukkn cheese powder yg dh di bancuh dgn air dlm piping beg dan pipe atas wedges.. saya juga tambahkan mayonis.. siap.. bolehlah dihidangkan..


mudahkan.. okey.. kalau nak beli cheese powder ni boleh lah add FB puan normala binti taib .. saya beli dari dia.. harga mmg murah.. lg2 puan normala selalu buat offer.. time tu lah kna grab.. hehe.. harga,taste dan servis mmg berbaloi2..  so, untuk yang berminat.. selamat mencuba ye..


No comments: