Wednesday 26 March 2014

CHEESEKUT

Salam sejahtera.. agak lama juga saya xupdate blog kan.. dah bersarang pun.. huhu.. hopefully selepas ini saya akan bergiat aktif semula..

Sebagai permulaan baru.. saya upkan entri yang cukup mudah untuk disediakan.. resepi asal saya rujuk di SINI.. TQ mamatisya utk perkongsian resepinya ye.. 


BAHAN2NYA :
1 pek biskut hup seng deluxe crackers - saya guna biskut crakers RITZ
1/2 tin susu pekat - saya letak 1/3 tp msh rasa manis
250g cream cheese
  fresh milk 
nestum (topping) - optional


CARA2NYA :
1,) Pukul cream cheese sehingga kembang 

2.) Masukkan susu pekat

3.) Tambahkan 3-4 sudu besar fresh milk - agak2 je.. jgn pekat sgt jgn cair sgt - pukul hga sebati

4.) Celup biskut dlm fresh milk dan terus susun biskut di dalam bekas

5.) Letakkan adunan cream cheese diatas biskut sbg layer pertama - ulang step yg sama sehingga bekas penuh

6.) Pastikan last layer diakhiri dgn adunan cream cheese

7.) Taburkan nestum (kisar halus) sbg topping

8.) Sejukkan dalam peti sejuk semalaman sebelum dinikmati

Resepi yang mudah dan cepat penyediaannya namun cukup menggugat kesabaran utk menunggu sejuk semalaman sebelum boleh dinikmati :)

 Resepi yang sesuai disediakan sempena cuti sekolah ni.. Family tentu suka terutamanya budak kecil kan..


Selamat Mencuba..

No comments: